دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
به تماشای هنر در کتابت مصحف

فرهنگستان هنر به مناسبت ماه نزول قرآن، نسخه قرآنی نفیس کتابخانه چستربیتی در مرکز شهر دوبلین ایرلند، را در درگاه آنلاین خود به نمایش گذاشته است.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) فرهنگستان هنر به مناسبت ماه نزول قرآن، نسخه قرآنی نفیس کتابخانه چستربیتی در مرکز شهر دوبلین ایرلند، را در درگاه آنلاین خود به نمایش گذاشته است. این نسخه قرآنی نفیس توسط مظفربن عبدالله الحسنی المازندرانی در سال ۹۸۶ هجری قمری به خط نسخ  و با قلم ریز (قلم غبار) کتابت کرده است. از نظر تاریخی این  نسخه مربوط به دوره صفویه و احتمالا شیراز است.

از نظر مشخصات ظاهری، نسخه در قالب طوماری به طول  تقریبا ۵/۶ متر و عرض آن ۷ سانتی متر کتابت شده است. سرلوحه تاجدار مرصع  و مذهب، کتیبه‌های چهارگوش زرین و نقوش گل طلاکاری شده در سرتاسر متن، بخشی از آرایه‌های هنری به کار رفته در این نسخه است. 

کاتب نسخه علاوه بر کتابت کلیه  آیات قرآن در قالب طومار با خالی گذاشتن برخی قسمت‌ها و ایجاد فضای مناسب، آیه «بسم الله الرحمن الرحیم»، ذکر صلوات، نام پیامبر (ص)، نام حضرت فاطمه (س) و نام دوازه امام معصوم، بخش‌هایی از «دعای نادعلی» همچنین نام خود را به صورت هنرمندانه بر روی متن درج نموده است. این نسخه نفیس قرآنی  با شماره دسترسی Is ۱۶۲۳ در کتابخانه چستربیتی  نگهداری می‌شود.
 
 

کتابخانه چِسْتِرْبیتی، یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های فرهنگی ـ هنری در مرکز شهر دوبلین، پایتخت ایرلند است که دست‌ساخت‌هایی از هنـر سنتـی اسلامی و خاور دور را به نمایش گذاشته است. در این مرکز فرهنگی انبوهی از نفیس‌ترین نسخه‌های خطی، تابلوهای مینیاتور، نقاشی‌ها، کتاب‌های کمیاب چاپی و تصاویر کهن نگهداری می‌شود. بنای چستربیتی در واقع شامل موزه و کتابخانه‌ای است که به هزینه و همت مجموعه‌دار متخصص به نام آلفرد چستربیتی (۱۸۷۵- ۱۹۶۸م / ۱۲۵۴-۱۳۴۷ش) بنیان نهاده شده است.

این کتابخانه در ساختمان معروف سده هجدهمی برجِ ساعت، جای دارد و در دهه ۱۹۹۰میلادی بخش جدیدی برای چند نمایشگاه به آن اضافه شده است. بنای کهن تاکنون دستخوش فراز و نشیب‌های چندی شده، و بازسازی‌هایی در برج ساعت صورت گرفته است. مجموعه چستربیتی شامل آزمایشگاه محافظت از کتب، چند قرائت‌خانه، دفترهای اداری، تالارهای سخنرانی و ۳ گالری نمایشگاه و باغی بر روی بام بنا و نیز امکاناتی همچون رستوران و فروشگاه برای بازدیدکنندگان است. مجموعه‌های کتابخانه در دو گروه به معرض نمایش گذاشته شده است: سنت‌های دینی و سنت‌های هنری. این کتابخانه یکی از منابع عمده برای دانش‌پژوهی، از جمله، در حوزه کتاب مقدس نیز هست.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها