یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
خورشید و خاکستر یک ققنوس

یازدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ بوعلی سینا به «خورشید و خاکستر یک ققنوس» (ماجرای وجود و عدم در گذار از اندیشه ابن سینا به تفکر امام‌محمد غزّالی) اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ابوحامد محمد غزالی را به اعتبار کتاب تهافُت الفلاسفه اغلب به عنوان شاخص‌ترین منتقد فلسفه‌ سینایی شناخته‌اند. با این حال، غزالی را باید بزرگ‌ترین تداوم بخش مبانی اندیشگانی ابن سینا نیز به شمار آورد؛ به واسطه‌ بسط مبحث وجود بر مبنای استعاره نور؛ استعاره‌ای که خود اصطلاحی کلیدی در هستی شناسی سینایی دانسته می‌شود.
 
یازدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ بوعلی سینا چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ساعت ۱۱ صبح با عنوان «خورشید و خاکستر یک ققنوس» (ماجرای وجود و عدم در گذار از اندیشه ابن سینا به تفکر امام‌محمد غزّالی) به سخنرانی دکتر زهرا ماحوزی اختصاص دارد که به صورت مجازی پخش خواهد شد.

این درس‌گفتار با عبور از مقدمه‌ای پیرامون مبحث وجود در تاریخ تصوف به قیاس مسئله وجود و عدم در آرای ابن سینا و ابوحامد غزالی می‌پردازد و نیز، مختصرا به این موضوع خواهد پرداخت که چگونه تصادم اندیشگانی این دو متفکر در قرون بعدی، زمینه‌ی همگرایی دو حوزه عرفان و فلسفه را در تاریخ اندیشه اسلامی فراهم آورده است. در این پیوستار، ابن سینا و غزالی نه طلوع و غروب یک خورشید، که خاکستر و خورشید یک ققنوس بوده‌اند.

علاقه‌مندان می‌توانند این درس‌گفتار را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، تلگرام این مرکز به نشانی bookcitycc و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها