شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
بررسی تحلیلی و تطبیقی رساله‌الطیرنویسی از ابن‌سینا تا عطار

نهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ بوعلی‌سینا به «بررسی تحلیلی و تطبیقی رساله‌الطیرنویسی از ابن‌سینا تا عطار» اختصاص دارد که به صورت مجازی از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب پخش خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کارکرد و معنا و انگیزه‌های پیدایش پرنده نامه‌ها در فرهنگ و ادب اسلامی-ایرانی نگره‌های مختلف و بعضا متعارضی موجود است. برخی اساسا قائل به یک سنت رساله‌الطیر‌نویسی هستند و همان را اصل می‌دانند و گروهی دیگر با توجه به زمینه‌ها و اهداف و رویکردهای روشیِ متفاوتِ پدیدآورندگان، وجود چند سنت در این ساحت را مقرون به صواب می‌دانند.

بوعلی‌سینا به عنوان مهم‌ترین شخصیتی که این نوع ادبی تمثیلی را با توجه به برخی کوشش‌های پراکنده گذشتگان، بنیاد نهاد و گسترش داد؛ نقشی بسیار مهم در تاریخ تفکر سیاسی و اجتماعی ما داشته است و علی‌رغم پاره‌ای مخالفت‌ها، تاثیری عظیم بر همه کسانی که در این نوع تمثیلی ادبی قدم نهادند و قلم برداشتند، گذاشت از جمله برادران غزالی و پیر فرزانه نیشابور.
 
نهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ بوعلی سینا چهارشنبه هشتم اردیبهشت ساعت ۱۱ صبح باعنوان «بررسی تحلیلی و تطبیقی رساله‌الطیرنویسی از ابن‌سینا تا عطار» به سخنرانی مهدی محبتی اختصاص دارد که به صورت مجازی پخش خواهد شد.

هدف این درس‌گفتار تبیین و تحلیل تطبیقی پیدایش زمینه‌ها، انگیزه‌ها و شیوه کار ابن‌سینا و برادران غزالی و عطار برای رسیدن به رستگاری و نجات از گرفتاری‌های وجودی و اجتماعی و سیاسی است.

علاقه‌مندان می‌توانند این درس‌گفتار را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، تلگرام این مرکز به نشانی bookcitycc و صفحه‌ این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها