دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
مسابقه «طراحی کتابخانه عشایری» کمک به استحکام زیرساخت‌های زندگی عشایر است

محمدرضا قدوسی، از داوران مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» با اشاره به لزوم ایجاد دسترسی جامعه عشایری به کتاب و کتابخانه، برگزاری این مسابقه ملی را کمک به استحکام زیرساخت‌های زندگی عشایر دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فراخوان شرکت در مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» به منظور ارائه طراحی کتابخانه‌ای قابل حمل برای خدمات‌رسانی به مردم شریف عشایر کشور، به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با مشارکت فب‌لب ایران، منتشر شده و در حال برگزاری است.
 
محمدرضا قدوسی از داوران مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» درباره ضرورت‌ و لزوم برگزاری این مسابقه با توجه به اقلیم و زیست‌بوم عشایری گفت: از دوران پهلوی اول در جهت تقویت دولتی مرکزی و مدرن، قبایل و عشایر به سمت یک‌جانشینی سوق داده شدند تا در نظم دولت-ملت توسط حکومت مرکزی کنترل شوند.
 
این طراح حرفه‌ای و کارشناس ارشد معماری افزود: از آن زمان تا اکنون باوجود اینکه آن‌ها در دفاع از مرزها  و تولید محصولات دامی نقش داشتند، این پارادایم تغییر محسوسی نکرده است، به طوری که جمعیت کوچ‌نشین ایران به کمتر از ۳۰۰ هزار نفر رسیده است و در برنامه‌ها و لوایح و مصوبه‌ها، چشم‌اندازی روزآمد برای آینده آنان ترسیم نمی‌شود.
 
وی با اشاره به لزوم همگام شدن با تغییرات تکنولوژیکی و استفاده از فناوری‌های روز برای ارائه امکانات فرهنگی و رفاهی به جامعه عشایری گفت: جابه‌جایی یا موبیلیتی در عصر حاضر ابعاد مختلفی یافته است و امکانات و دستاوردهای علمی و ارتباطی عرصه‌های قابل پیمایشی را در دسترس قرار داده است، به‌طوری‌که سبک زندگی و اجتماع عشایری نیز مورد توجه مجدد قرار گرفته‌اند. اشکال کم‌سابقه آن‌ها را می‌توان در میان اجتماعات حاضر در قالب زندگی با کوله‌پشتی و یا در کاروان جستجو کرد، در حالیکه ایل‌های ما با هزاران سال سابقه هنوز به امکانات اولیه رفاهی و رضایتی دسترسی ندارند.
 
قدوسی با تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ورود به این عرصه و تلاش برای پاسخگویی و تأمین نیازهای فرهنگی عشایر گفت: اگر منابع علمی مناسب در قالب مراکزی مانند کتابخانه‌ها در اختیار آنان قرار گیرد، آن‌ها خواهند توانست به صورت مستقل نیازها و زیرساخت‌های خود را شناخته و برای آن پیشنهادهایی ارائه کنند. طراحی چنین مراکزی می‌تواند تعاملات علمی و شناختی اجتماع منحصربه‌فرد ایلات فلات ایران را افزون کند.
 
این فعال حوزه طراحی و معماری درباره ارزیابی خود از همنشینی طراحان صنعتی، طراحان معماری و فعالان فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی در این جشنواره گفت: رشته‌های علمی اگر با یکدیگر هم‌افزا نباشند، رشد و جهش نخواهند داشت. رشد جزیره‌ای و درون‌زا زنگ خطر اختلال در انطباق را برای هر رشته به‌صدا در می‌آورد. در مقابل، برهم‌کنش حوزه‌های مختلف به دستیابی به دامنه‌های تجربه نشده‌ای از دانش می‌انجامد که پیش از آن در نقطه تاریک دید پژوهشگران قرار می‌گرفت. در همین حال دست‌اندرکاران علوم و فرهنگ فرصت می‌یابند موضوعات را از دریچه دید یکدیگر ببینند و از هم بیاموزند و به تولید علم تشویق شوند.
 
وی در ادامه با دعوت از تمامی فعالان حوزه طراحی معماری، طراحی صنعتی، فعالان فرهنگی و همه علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان این حوزه به شرکت در مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری»، نسبت به دست‌یابی به طرحی مناسب برای پاسخگویی به نیازهای فرهنگی و اجتماعی جوامع عشایری کشور، ابراز امیدواری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها