شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
نشست «به یاد غلامحسین صدری افشار» برگزار می‌شود

یکصد و چهل و نهمین نشست از سلسله نشست‌های مؤسسه میراث مکتوب به یاد غلامحسین صدری افشار برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، یکصد و چهل و نهمین نشست از سلسله نشست‌های این مؤسسه، به یاد غلامحسین صدری افشار برگزار خواهد شد.
 
در این نشست محمد باقری، نسترن حکمی، حسن عشایری، و حبیب‌الله قاسم‌زاده سخن خواهند گفت و مدیریت نشست نیز به عهدۀ الوند بهاری خواهد بود.
 
غلامحسین صدری افشار (زاده ۲۴ اسفند ۱۳۱۳ در ارومیه - درگذشته ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ در تهران) فرهنگ‌نویس، مترجم، نویسنده، و پژوهشگر بود. صدری افشار بیشتر به دلیل نگارش فرهنگ‌های واژگان عمومی فارسی مانند فرهنگ معاصر فارسی، فرهنگ فارسی اعلام، فرهنگ معاصر کوچک فارسی، فرهنگ فارسی (دوجلدی)، و فرهنگ‌نامه فارسی شناخته می‌شود. فرهنگ مترجم، فرهنگ زبانزدهای فارسی، فرهنگ مشاغل سنتی، و واژه‌نامهٔ فنی از دیگر فرهنگ‌های تألیفی صدری افشار است. تدوین اغلب این فرهنگ‌ها با همکاری نسرین حکمی و نسترن حکمی صورت گرفته است.
 
تاریخ در ایران، سرگذشت سازمان‌ها و نهادهای علمی و آموزشی در ایران، و کتابنامه علوم ایران از دیگر تألیفات غلامحسین صدری افشار است. وی در جوانی مدتی به سرودن شعر روی آورد که حاصل آن در سه کتاب ابرهای سرگردان، آوای جان، و نیایش به چاپ رسید.
 
عمدۀ ترجمه‌های صدری افشار به حوزۀ تاریخ علم اختصاص دارد. مقدمه بر تاریخ علم (تألیف جرج سارتن)، تاریخ ریاضیات، معماری ایران (تألیف آرتور پوپ)، کاکل طاووس؛ ریشه‌های غیراروپاییِ ریاضیات، مطالعهٔ تاریخ ریاضیات و تاریخ علم، و گفتارها در تاریخ علم از این دست است. از سنایی تا سعدی (تألیف ادوارد براون)، انگلیسیان در ایران (تألیف دنیس رایت) و قانون‌های خلاقیت (تألیف آرتور کستلر) دیگر آثار ترجمه شده از سوی صدری افشار است.
 
نشست «به یاد غلامحسین صدری افشار» ساعت 18 روز شنبه 28 فروردین‌ماه 1400 در پخش زنده (live) صفحه اینستاگرام مؤسسه میراث مکتوب به نشانی mirasmaktoob@ برگزار خواهد شد.
 
علاقه‌مندان می‌توانند با دنبال کردن صفحۀ اینستاگرام مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در این جلسه حضور یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها