چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
«عطار نیشابوری» بنیان‌گذار ادبیات نمادین در جهان

سرور بختی، رئیس موسسه فرهنگی اکو با صدور پیام با گرامیداشت روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری عطار نیشابوری بنیان‌گذار ادبیات نمادین در جهان و نخستین شاعری‌‌ست که از ادبیات تمثیلی و رمزگونه در شعر بهره گرفت و بیش از هر شاعر دیگری، به حکایت‌پردازی شهره شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایرا‌ن‌(ایبنا)، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی متن کامل پیام رئیس موسسه فرهنگی اکو، بدین شرح است:
 
در عشق فنا و محو و مستی
سرمایه عمر جاودان است
 
در عشق چو یار بی‌نشان شو
کان یار لطیف بی‌نشان است
 
تو آینه جمال اویی
و آیینة تو همه جهان است
 
سرزمین‌های پهناور اکو از دیرباز بستر شکوفایی انسان‌هایی تاریخ‌ساز بوده است که در رشد شعر و ادب فارسی تأثیر بسزایی داشته‌اند. در میان پیشکسوتان ادب فارسی، نام شیخ فریدالدین عطار نیشابوری، بر تارک اندیشه‌های بشری می‌درخشد. او شاعر و عارف نامی سده ششم و هفتم است که در سال ۵۴0 هجری قمری در روستای کدکن نیشابور دیده به جهان گشود.
 
عطار در عرصه شعر و ادب و عرفان، سرآمد روزگار خود بود. او در شمار شاعران نواندیش و آزاداندیش است که با سخنان ساده و بی‌پیرایه‌‌اش، مقاصد بلند عرفانی خویش را به گوش جهانیان رسانده و شاعران نامداری چون مولانا و جامی را به زهد و ستایش واداشته است. این شاعر شهیر عالی‌ترین نغمه‌های محبت را در سرود گرفته، صلای عشق درداده، به انسان عظمت بخشیده، تفکر او را برانگیخته و به دنیای‌ شگرف معانی و کوی حقیقت راهبری کرده است.
 
او بنیان‌گذار ادبیات نمادین در جهان است. نخستین شاعری‌‌ست که از ادبیات تمثیلی و رمزگونه در شعر بهره گرفت و بیش از هر شاعر دیگری، به حکایت‌پردازی شهره شد. «منطق‌الطیر» او، یکی از شاهکارهای ادبیات نمادین جهان است که پس از «مثنوی» مولانا، شاخص‌ترین اثر در حوزه ادبیات منظوم عرفانی به‌‌شمار می‌رود.
 
مؤسسه فرهنگی اکو روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری، شاعر و عارف پرآوازه فارسی را به جامعه علم و ادب تبریک و تهنیت می‌‌گوید و همگان را به شناخت اندیشه‌ها و آرمان‌های والای او فرامی‌خواند.»
 

نشست بین‌‌المللی «عطار در افق شعر و ادب اکو» دوشنبه 30 فروردین، از ساعت 14 به وقت تهران، ازسوی مؤسسه فرهنگی اکو، با حضور جمعی از استادان برجسته منطقه، به‌‌صورت مجازی، برگزار خواهد شد.
 
علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند به لینک https://webinar.ecieco.org/ch/attar مراجعه و با انتخاب گزینه مهمان در برنامه شرکت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها