سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹
«ساسان مؤیدی» و «احمد ناطقی»، نخستین عکاسانی که تصاویر بمباران شیمیایی حلبچه را به ثبت رساندند

در نشست «واکاوی روایت تصویری ساسان مؤیدی از بمباران‌های تهران در زمان جنگ تحمیلی با رویکرد نشانه‌شناسی اجتماعی»، ساسان مؤیدی و احمد ناطقی به عنوان نخستین عکاسانی که تصاویر بمباران شیمیایی حلبچه را به ثبت رساندند، معرفی شدند و در رابطه با روایت‌های تصویری جنگ تحمیلی بحث و گفتگو شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین نشست از سومین روز هفته هنر انقلاب اسلامی با عنوان «واکاوی روایت تصویری ساسان مؤیدی از بمباران‌های تهران در زمان جنگ تحمیلی با رویکرد نشانه‌شناسی اجتماعی» و سخنرانی مائده اسلامی به میزبانی کامران شریفی مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره، روز دوشنبه 23 فروردین‌ماه به‌صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.
 
در ابتدای جلسه، مائده اسلامی به شرح زندگی‌نامه ساسان مؤیدی پرداخت و گفت: ساسان مؤیدی سال ۱۳۳۸ در ایران متولد شده و از عکاسان مستند جنگ  به شمار می‌رود که اغلب وی را بیشتر با عکس‌هایی که از جنگ ایران و عراق ثبت کرده است، می‌شناسند.
 
وی افزود: ساسان مؤیدی به همراه احمد ناطقی از نخستین عکاسانی بودند که تصاویر بمباران شیمیایی حلبچه را به ثبت رساندند؛ مؤیدی نیز عکاسی را از سال ۱۳۵۵ در روابط عمومی تلویزیون ایران آغاز کرد.
 
اسلامی در ادامه‌ این جلسه، عکس‌هایی که توسط ساسان مؤیدی گرفته شده بود را نمایش داد و به توضیح درباره‌ آن‌ها پرداخت.
 
وی با بیان این‌که عکس‌برداری جنگی به سه دسته تقسیم می‌شود گفت: عکس‌برداری جنگی به سه دسته جنگ شهری، عکاسان جنگ و تغییر سرنوشت جنگ و عکس‌برداری از بمباران‌های تهران تقسیم می‌شود.
 
اسلامی در انتها به توضیح در رابطه با فرانقش‌های ترکیب‌بندی پرداخت و افزود: فرانقش‌های ترکیب‌بندی به دو دسته تقسیم می‌شوند که ارزش اطلاعاتی عناصر، چپ به راست، راست به چپ، بالا، پایین، مرکز و حاشیه و همینطور برجستگی عناصر شامل ابعاد، کنتراست، پیش‌زمینه، نقاط طلایی، وضوح روشنایی می‌شود.
 
در انتهای این برنامه نیز به سوالات حاضران پاسخ داده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها