سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹
آموزش و پرورش نسل جوان بعد از انقلاب یکی از ویژگی‌های انجمن سینمای جوان است

محقق تاریخ عکاسی ایران و جهان در میزگرد تخصصی «جستاری بر جشنواره‌های عکاسی پس از انقلاب» گفت: یکی از ویژگی‌های انجمن سینمای جوان، آموزش و پرورش نسل جوان بعد از انقلاب است بدین ترتیب افرادی که خواهان یادگیری این هنر بودند، با رفتن به دفاتر سینمای جوان، آموزش دیدند و الان به صورت حرفه‌ای در حال فعالیت هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین میزگرد تخصصی سومین روز هفته هنر انقلاب اسلامی با عنوان «جستاری بر جشنواره‌های عکاسی پس از انقلاب» با حضور مجتبی آقایی، رئیس کمیسیون هنرهای تجسمی، حسین چنعانی‌زاده استاد تاریخ‌شناسی، محقق تاریخ عکاسی ایران و جهان و با میزبانی کامران شریفی مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره، روز دوشنبه 23 فروردین‌ماه به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.
 
در ابتدای جلسه، کامران شریفی به معرفی مجتبی آقایی و حسین چنعانی‌زاده پرداخت و تعدادی از دستاوردهای آنان را جهت آشنایی بیشتر حاضران در جلسه نام برد.
 
سپس حسین چنعانی‌زاده تعریفی از کلمه جشنواره ارائه داد و تفاوت‌های موجود میان جشنواره و مسابقه را نیز عنوان کرد و گفت: از جمله تفاوت‌های میان جشنواره و مسابقه می‌توان به تفاوت در اهداف و بزرگی جشنواره‌ها نسبت به مسابقه اشاره کرد.
 
 وی به بیان پیشینه جشنواره پرداخت و در رابطه با انجمن سینمای جوان افزود: یکی از ویژگی‌های انجمن سینمای جوان، آموزش و پرورش نسل جوان بعد از انقلاب است و افرادی که از شهرهای مختلف خواهان یادگیری این هنر بودند، با رفتن به دفاتر سینمای جوان، آموزش عکاسی دیدند و الان به صورت حرفه‌ای در حال فعالیت هستند.
 
در ادامه این جلسه، مجتبی آقایی در شروع صحبت‌های خود به اهمیت عکاسی اشاره کرد و گفت: زمینه عکاسی یک پدیده چندوجهی و میان‌رشته‌ای محسوب می‌شود و با توجه به کاربردی که در رشته‌های دیگر دارد امری مهم است؛ در دنیای امروزی عکاسی در تار و پود زندگی اجتماعی رخنه کرده به طوری که نمی‌توان زندگی را بدون عکاسی تصور کرد.
 
وی در رابطه با برگزاری جشنواره‌ها افزود: جشنواره‌ها باید توالی منظمی داشته باشد؛ در آن صورت است که تأثیرگذار است و می‌‍تواند در تقویم هنری جامعه هنری قرار بگیرد، تعداد زیاد جشنواره کمکی نمی‌کند مگر این‌که اثر بخشی آن بررسی شود.
 
آقایی در پاسخ به این سؤال که جشنواره‌ها در گذشته چگونه می‌توانستند عکاسان را از شهر‌های کوچک به سمت خود بکشانند افزود: مجله عکس از سال 65 تا 95 به خوبی توانست در راستای خبررسانی عمل کند و بعد از آن سایت‌های مختلف این‌کار را انجام دادند که این عمل سبب شد تا عکاسان از شهر‌های کوچک به سمت جشنواره‌ها جذب شوند.
 
وی مشکلات نبود بایگانی کامل عکس‌ها را نیز مطرح کرد وگفت: نبود بایگانی صحیح از عکس سبب شده است که ما حتی در بخش پژوهش هم دچار مشکل شویم.
 
در انتهای این میزگرد تخصصی، مجتبی آقایی بر اثربخش کردن جشنواره‌ها تأکید کرد و به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها