سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
انقلاب اسلامی؛ آغاز عبور از فقر تئوریک نسبت به هنرها

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس در ششمین نشست هفته هنر انقلاب با عنوان «انقلاب اسلامی و سینمای ایران» گفت: قبل از انقلاب، دنیای اسلام و مسلمین با بسیاری از هنرهایی که الان وجود دارد آشنا نبود و فقر تئوریک نسبت به هنرها وجود داشت. انقلاب اسلامی آغاز برداشتن موانعی بود که منجر به فقر تئوریک می‌شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ششمین نشست هفته هنر انقلاب با عنوان «انقلاب اسلامی و سینمای ایران» با حضور احمدرضا درویش کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس، علی‌اصغر فهیمی‌فر، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، نصرت‌الله تابش و رامتین شهبازی، عضو هیأت علمی دانشگاه سوره، به عنوان دبیر این نشست به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.
 
در ابتدای جلسه، رامتین شهبازی دبیر این نشست توضیحاتی را به عنوان مقدمه در مورد سینمای ایران بعد از انقلاب بازگو کرد و از فهیمی‌فر خواست تا در رابطه با انقلاب اسلامی ایران که به لحاظ زیبایی شناسی، چه تحولی را توانسته در سینما به وجود آورد توضیح دهد؛ فهیمی‌فر نیز در ادامه گفت: سینمای انقلابی با سینمای انقلاب دو واژه متفاوت است.
 
در ادامه نصرت‌الله تابش در رابطه با اوضاع قبل از انقلاب افزود: قبل از انقلاب، دنیای اسلام و مسلمین با بسیاری از هنرهایی که الان وجود دارد آشنا نبود و فقر تئوریک نسبت به هنرها وجود داشت. انقلاب اسلامی آغاز برداشتن موانعی بود که  منجر به  فقر تئوریک می‌شد.
 
وی خاطرنشان کرد: خیلی از کسانی که با دغدغه دینی فیلم ساختند، مانند حاتمی‌کیا، توانستند این دغدغه دینی‌شان را به فعالیت تئوریک تبدیل کنند؛ درواقع یکی از کارهای انقلاب، عبور از فقر تئوریک و پاسخگویی به پرسش‌هایی که از فلسفه هنر مطرح می‌شود، بود.
 
همچنین تابش عنوان کرد: ما در قبل انقلاب، رمان‌نویسی و تئاترنویسی دینی نداشتیم و به لحاظ تئوریک بسیار ضعیف بودیم؛ انقلاب بعد از فروپاشی نظام شاهنشاهی تازه در عرصه‌های مختلف شروع شد، که در هنر به دلیل پیچیدگی موضوع، طبیعتأ با مشکلات زیادی مواجه بود.
 
در ادامه این نشست نیز، احمدرضا درویش نسبت سینما با انقلاب اسلامی ایران را از نظر خود بیان کرد و همچنین در مورد نشان دادن چهره معصومین(ع) در سینما افزود: در این عرصه صاحب فتاوای بسیار جدی از مراجع هستیم.
 
نصرت تابش نیز در رابطه با این بحث خاطرنشان کرد: تقریبأ اکثریت قریب به اتفاق مراجع معاصر به علاوه مراجع حدود 400 سال پیش راجع به نمایش چهره معصومین نظر دادند و مشروط بر این‌که چهره خاصی به معصومین منصوب نشود و در میان عموم ایجاد وهم نکند مخالف آن نیستند.
 
همچنین احمد رضا درویش، با بیان این‌که معنای سینما و هنر، فرم و زبان است، افزود: اصلی‌ترین مسأله، مسأله فرم است و این‌که باید به چه فرمی فیلم‌ها ساخته شود که هویت و موقعیت اجتماعی ما را مطرح کند جای بحث دارد.
 
در ادامه جلسه نیز فهیمی‌فر بیان کرد: در سال‌های اولیه انقلاب، روحیه انقلابی تحولاتی در برخی هنرها مثل عکاسی ایجاد کرد و همین سبب شد تا پیشرفت‌هایی داشته باشیم.
 
وی در ادامه افزود: درست است که سینمای ما در حال پیشرفت است اما متأسفانه در حال حاضر باری به هر جهت شده و در واقع ابزاری شده برای کسب پول و به واقع اکنون نظریه‌ای راجع به فیلم انقلاب اسلامی نداریم و تئوری سینما متأسفانه به صورت جدی مورد توجه متولیان قرار نگرفته است و چیزی که الان در دانشگاه‌ها راجع به سینما تدریس می‌شود، مجموع تکنیک‌های رنگ و رو رفته‌ای‌ست که به این ترتیب سینما دارد دچار انقلابی در حوزه فن و زیبایی‌شناسی می‌شود.
 
فهیمی‌فر اذعان کرد: اول باید به فقر تئوریک خود ایمان بیاوریم و بیدار شویم که خود  سینمای غرب در حال تغییر نسبت به گذشته است ومی‌تواند چیزی به ما یاد دهد اما هدفمان نیست.
 
در انتهای این نشست تابش با بیان این‌که سیاست گذاری و مدیریت در سینما خیلی نمی‌تواند موثر باشد، گفت: با تجربه‌ای که به دست آورده‌ام، به جایی رسیدم که تکیه بر سیاست گذاری و مدیریت در سینما خیلی نمی‌تواند مؤثر باشد، این به معنای عدم لزوم مدیریت و سیاست گذاری در سینما نیست بلکه به این معناست که در مدیریتی که این 40 سال انقلاب به آن رسیدیم، باید تجدید نظر کنیم.
 
همچنین عنوان شد: سینمای ما نه صنعت است، نه ملی و نه بین‌المللی و پیشنهاد من این است که اول باید پذیرفت که سینمای در حال تأسیس و تجربی است.
 
در انتهای این جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها