یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
از مختارنامه‌ عطار تا رباعیات خیام

نشست‌های «از مختارنامه‌ عطار تا رباعیات خیام» برای شناخت بیشتر رباعی فارسی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ مرکز فرهنگی شهر کتاب به مناسبت ۲۵ فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری و ۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت خیام نیشابوری، این نشست‌ها را برای شناخت بیشتر رباعی فارسی برگزار می‌کند. این برنامه از روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین آغاز می‌شود و تا ۲۸ اردیبهشت ادامه می‌یابد و هر هفته درباره‌ رباعی فارسی به‌ویژه رباعیات عطار و خیام با حضور صاحب‌نظران و رباعی‌پژوهان بحث و گفت‌وگو می‌شود.

در خبر برگزاری این برنامه آمده است: رباعی در شعر فارسی قدمتی دیرینه دارد و از قدیم، شاعران و مخاطبان به رباعی علاقه داشته‌اند. نشانه‌ بارز محبوبیت رباعی آن است که تقریبا تمام شاعران ایران طبعی در آن آزموده‌اند و بخشی از دیوان اشعار هر شاعر به رباعی اختصاص یافته است. عطار با حدود ۲۰۰۰ رباعی و مولوی با ۱۹۸۳ رباعی و پس از آن‌ها، اوحدالدین کرمانی، اهلی شیرازی و باباافضل کاشانی، بیشترین رباعیات به‌جای‌مانده را دارند. عطار و خیام با رباعی‌های عرفانی و فلسفی از تاثیرگذارترین و مشهورترین رباعی‌سرایان هستند. شاید هیچ شاعری به اندازه‌ عطار، رباعی خوب و مسلم‌الصدور نداشته باشد. به گفته‌ دکتر شفیعی‌ کدکنی یکی از مهم‌ترین دریچه‌های خیام‌شناسی یا شناخت ادبیات خیامی در زبان فارسی کتاب مختارنامه (مجموعه رباعیات عطار) است که تاکنون توجه شایانی به آن نشده است.

علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه‌ها را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، تلگرام این مرکز به نشانی bookcitycc و صفحه‌ این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها