یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
بیانیه دانشگاه سوره منتشر شد

محمدحسین ساعی، رئیس دانشگاه سوره، به‌ مناسبت سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی و هفته هنر انقلاب اسلامی بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، متن پیام محمدحسین ساعی، رئیس دانشگاه سوره، به‌ مناسبت سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی و هفته هنر انقلاب اسلامی به شرح ذیل است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
در ایام گرامیداشت «هنر انقلاب اسلامی» که مصادف است با بیست وهشتمین سالگرد شهادت عارفانه سیدشهیدان اهل قلم، سیدمرتضی آوینی، جا دارد تا با بازخوانی دوباره ایده‌های بلند انقلاب اسلامی در حوزه هنر، فرهنگ و رسانه و نیز اندیشه‌های این شهید بزرگوار، به مثابه یکی از خورشیدهای پر تلألؤ این کهکشان پر ستاره، ایمان و تعهد خالص همراه با ذوق سلیم و تفکر انقلابی و مردم‌گرایی را در خلق اثر هنری مدنظر قرار دهیم؛ چرا که هنوز برای وصول به اندیشه و گفتار ناب این شهید اندیشمند که فرمود: «زبان هنر، زبان قرب و شهود است؛ ... هنر، یاد بهشت است و نوحه انسان در فراق. هنر زبان غربت بنی‌آدم است در فرقت دارالقرار و از همین روی، همه با آن انس دارند چه در کلام جلوه کند، چه در لحن و چه در نقش؛ ... اُنسی دیرینه به قدمت جهان. هنر، زبان بی‌زبانی است و زبان هم‌زبانی؛ ...آنچه هنرمند می‌پردازد نقشی است که از غیب در آینه جان او اشراق یافته است و اگر هنرمند از شواغل و تعلقات دنیایی اعراض نکند و اهل جذبه عشق نباشد، آن جانب را نخواهد یافت» فاصله داریم.
 
برگزاری هفته هنر انقلاب توسط دانشگاه سوره که با حضور متفکرین و متخصصین این حوزه انجام می‌شود به بازخوانی هنر در این دوره و فرصت‌های به‌دست‌آمده و ظرفیت‌های مغفول‌مانده این حوزه می‌پردازد.
 
به‌نظر می‌رسد تأمل در شکل‌گیری هنر انقلاب اسلامی، استمرار آن در ادامه راه و در «گام دوم» و حضور در عرصه جهانی از اهداف مهمی باشد که همواره باید با اتکا به مبانی زیر به چگونگی انجام آنها در همه حال نظر داشت:
 
جایگاه هنر در اصل شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه‌ بلند عارف و هنرمند بزرگ امام خمینی(ره) که در نوع خود در جهان منحصربه‌فرد است؛ انقلابی فرهنگی و حاصل جنبش آزادی‌خواهانه همراه با عدالت‌پروری، مردم‌گرایی‌ و استکبارستیزی ملت ایران که رهبری آن را فردی عارف و شاعر و البته فقیه و دانشمندی مبارز برعهده داشت. تأثیر این تفکر نوظهور، اکنون بر همه عرصه‌های زندگی ایرانیان و حتی بر روابط جهانی مشهود است. در این بین هنرمندان در تأثیرپذیری و تأثیرگذاری این تفکر نقش به‌سزایی داشته‌اند. هنرِ برآمده از بطن حرکت مردمی، تاریخی و هویتی، در بیشتر عرصه‌های بصری، نمایشی و شنیداری، قبل از انقلاب اسلامی شروع شد و اوج این حرکت انقلابی در هشت سال دفاع مقدس به عالی‌ترین درجه خود رسید؛ پالایش، پاسداشت، ادامه و اشاعه راه انقلاب مبتنی بر دستاوردهای ارزشمند بدست آمده، همراه با هوشمندی ناشی از شناخت زمانه و با مدیریت جهادی خستگی‌ناپذیر، در «گام دوم انقلاب اسلامی»، وظیفه همه نهادهای آموزشی، هنری، رسانه‌ای، ارتباطاتی و فرهنگی برآمده از نسل این انقلاب مردمی فراگیر است.
 
حمایت و بسترسازی و همگامی هنرمندان مردمی این مرز و بوم در دهه اول انقلاب در ارائه آثار فرهنگی، رسانه‌ای و هنری ارزشمند منبعث از دیدگاه هویتی مذهبی، تاریخی و میهنی به خصوص در دوره و حوزه دفاع مقدس، حرکت خودجوشی بود که بر پایه فضای هبستگی و آرمانخواهی جامعه انقلابی ایران، همراه با فلسفه عاشورایی و انتظار، در برخی از عرصه‌ها، شکل گرفت که برخی مدعیان نیز از این کوثر بهشتی جا ماندند.
 
عرصه فرهنگ، رسانه و هنر در همه کشورها همواره نیازمند حمایت و هدایت نهادهای دولتی است. شانه خالی‌کردن دولت‌ها از بار مسئولیت و عدم حمایت منطقی از این حوزه‌های حساس، آسیب جبران‌ناپذیری بر پیکر و بطن جامعه، هویت ملی و نهادهای اساسی کشور مانند نهاد خانواده وارد می‌کند که بازسازی دوباره آنها بعضاً امکان‌پذیر نیست.آسیب‌شناسی جدی حوزه‌های فرهنگ، رسانه، ارتباطات، معماری و هنر، در «گام دوم اتقلاب اسلامی»، فراهم‌نمودن بستر مناسب برای استقرار عدالت فرهنگی، عدالت رسانه‌ای و نیز عدالت آموزشی در این حوزه‌ها برای ظهور و اجرایی شدن ایده‌های خلّاق و ارزشی توسط متولیان امر، همراه با نظارت، هدایت و حمایت منطقی و هوشمندانه می‌تواند چراغ راه و موتور محرک و انگیزه‌بخش نسل جوان آینده‌ساز، و ارائه آثار ماندگار، منطبق بر ارزش‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی در مسیر تمدن نوین اسلامی و نیز ایجاد اشتغال و اقتصاد پایدار در این حوزه و خلق نام‌ونشان برجسته و اثرگذار ملی باشد.
 
جایگاه هنر مردمی و انقلابی ایرانی اسلامی باید بیش از پیش در سطح جهانی و روابط بین‌الملل مورد توجه قرار گیرد. در جهان شبکه‌ای‌شده امروزی و در جهانی که با فروبستگی همه مدعیان پرسروصدای قبلی مواجه شده است، هنر پیشرو و انقلابی ایران اسلامی -بر خلاف قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نهفته و فراوان آن- نتوانسته است در جایگاه ارزشمند و واقعی خود قرار گیرد. هرچند بازار صنایع فرهنگی جهانی و انواع جشنواره‌های خارجی، بر بستر سیاست‌های دیکته‌شده بعضاً دشمنان مردم ایران و مبتنی بر اهداف مشخصی عمل می‌کنند؛ اما ما نیز نتوانستیم به‌درستی آثار ارزشمند هنری خود را به جهان عرضه کنیم.
 
به‌واقع عزم و انگیزه جدی در این حوزه، چه در میان فعالان، چه در میان مدیران و چه در میان سیاستگذاران، وجود ندارد؛ به نظر می‌رسد برخی افرادی که نام ایرانی بر خود دارند، اما ارادت و محبتی به هویت، تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم ندارند و اگر تلاشی برای خلق هنری سفارشی می‌کنند نیز برای خرید پاسپورتی غیرایرانی انجام می‌دهند و هیچ‌گاه برای دفاع از حقوق مردم ایران ذره‌ای تلاش نکرده‌اند. با کمک دولت‌های دشمن مردم ایران، چونان اقتصاد، موانعی چندلایه برای حضور جهانی هنر واقعی مردم ایران ایجاد کرده‌اند تا فقط خود و باند و مافیای خودشان از منافع اقتصادی آن بهره‌مند باشند و هم چهره هویت تاریخی فرهنگ و هنر ایرانی را ملکوک و بی‌اعتبار سازند؛ اما به فضل خدا موفق نخواهند بود. در چنین شرایطی زمینه‌سازی برای حضور موفق و تأثیرگذار هنر و فرهنگ ایران اسلامی، در بازار ذهن‌ها و قلب‌های مردم جهان، فعالیتی انقلابی و جهادی خواهد بود.
 
در شرایطی که رسانه و هنر بیشترین تأثیر را بر افکار عمومی جهان دارد، بی‌توجهی و غفلت ما نسبت به این فرصت، جای بسی نگرانی دارد. متأسفانه ما در این زمینه فرصت‌های فراوانی را از دست داده‌ایم. تعامل رایزن‌های فرهنگی ایران یا جامعه دانشگاهی و ارتباط بین فعالان فرهنگی و هنری کشور با همتاهای خود در خارج از ایران و استفاده از ظرفیت دانشجویان مستعد رشته‌های هنری و فرهنگی و رسانه‌ای، علاوه بر کارآفرینی و معرفی جوانان در عرصه بین‌المللی، می‌تواند یکی از گزینه‌های مهم انتقال دستاوردهای تاریخی، هویتی و انقلابی مردم مسلمان ایران باشد. 
 
در این میانه و این آوردگاه، دانشگاه سوره خود را موظف می‌داند برای تربیت جوانان این مرزو بوم براساس اساسنامه، سند تحول و چشم‌انداز دانشگاه، در راستای رهنمودهای امامین انقلاب اسلامی و به ویژه بیانیه مهم گام دوم، همه جَهد و همت خود را با توجه به وسع و ظرفیت‌‍‌های موجود گروه‌های آموزشی خود به کار گیرد و با نگاه و روحیه‌ انقلابی و عمل جهادی، در ارتقای فرهنگ و هنر ایران عزیز، در مسیر ایجاد نظام، دولت و جامعه پیشرفته‌ اسلامی کوشش کند.
 
به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی: «دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکارهای ایرانی، در بسیاری از عرصه‌ها با چشم تکریم و احترام می‌نگرد. قدر خود را بدانید و با قوت خداداد، به سوی ‌آینده، خیز بردارید و حماسه بیافرینید.... اگر زمام اداره‌ بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان - که بحمدالله کم نیستند - سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد؛ ان‌شاءالله.»

در انتها، صمیمانه از همه دست‌اندرکاران برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی در دانشگاه سوره و سایر نهادهای کشور، تشکر و قدردانی کرده و امیدوارم تلاش همکاران عزیز من در دانشگاه سوره نیز بتواند ادای دین کوچکی به مقام والای شهید آوینی و تبیین هر چه بیشتر مفهوم بلند و سترگ هنر انقلاب اسلامی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها