سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
کتابخانه ملی ۲۲۶ نسخه خطی در سال ۱۳۹۹ خریداری کرد

رئیس گروه فراهم‌آوری خطی اداره کل کتاب‌های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی از خرید ۲۲۶ نسخه خطی در سال ۱۳۹۹ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سمیرا خسروی در خصوص خریدهای نسخ خطی کتابخانه ملی در سال ۱۳۹۹ گفت: کتابخانه ملی در این سال ۲۲۶ نسخه خطی خریداری کرد که نسبت به سال ۹۸ که ۱۸۰ نسخه خطی خریداری شده بود، شاهد رشد خرید نسخ خطی بودیم.
 
وی در تشریح مهمترین خرید این نسخ خطی عنوان کرد: نسخه خطی «مثنوی» کتابت شده در سال ۹۷۷ هجری قمری به همراه نسخه خطی «مفاتیح الاعجاز - شرح گلشن راز» و نسخه خطی «برهان قاطع» از نفیس‌ترین نسخ خطی خریداری شده در سال گذشته است.
 
خسروی ادامه داد: همچنین در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ نسخه خطی دیوان حافظ بسیار ارزشمندی از سوی کتابخانه ملی خریداری شد.
 
وی در تشریح این نسخه خطی نفیس عنوان کرد: این دیوان حافظ یک نسخه خطی سلطنتی به خط عیشی در سده دهم هجری و با تصاویر مینیاتور و مزین به مهرهای سلطنتی بوده و کاغذ این دیوان از جنس کاغذ دولت آبادی و به نثر نستعلیق عالی کتابت شده است.
 
خسروی افزود: این نسخه خطی دیوان حافظ، دارای یادداشت‌های از فرزند اکبرشاه است. نکته حائز اهمیت در این نسخه خطی این است که قرائت این دیوان با قرائت‌های دیگر دیوان‌های حافظ که مشهور نیز هستند، متفاوت است.
 
وی خاطرنشان کرد: خرید نسخ خطی از سوی کتابخانه ملی در راستای حفظ آثار فرهنگی ایرانی اسلامی و غنی بخشی به گنجینه مخازن سازمان اسناد و کتابخانه ملی است که زمینه تحقیق را برای پژوهشگران و محققان فراهم می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها