چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
برگزاری اختتامیه ششمین همایش بین‌المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی در اردبیل

آیین اختتامیه ششمین دوره همایش بین‌المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی با حضور مسئولان فرهنگی استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان، آئین اختتامیه ششمین دوره همایش بین المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی در دفتر امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان برگزار و با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از ۱۵ اثر برتر و برگزیده تجلیل شد.

آیت‌الله سیدحسن عاملی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، در آئین اختتامیه ششمین دوره همایش بین‌المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی در اردبیل گفت: از چند سال پیش با تغییر عنوان جشنواره «چاووشی‌خوانی» به همایش گفت‌وگو و مناظرات رضوی سعی کردیم با محوریت مناظره در جامعه به عنوان یک اصل عقلانی به سمت تبیین مبانی دینی و سیره اهل بیت(ع) حرکت کنیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با بیان اینکه باید از فرصت شعبان در عبودیت شایسته الهی استفاده کنیم تا از آتش اعمال جهنمی خود خلاصی یابیم،  افزود: آنهایی که در این دنیا با سلامت زندگی و گذر کرده و وارد محشر می‌شوند، در حقیقت به هنر بزرگی دست زده‌اند که پیامبر گرامی اسلام نیز بر این موضوع همواره تأکید کرده است.

وی ضرورت تبیین و تشریح چهره زیبای دین در قالب عناصر هنری را یادآور شد و افزود: در عصر تحولات ارتباطات باید از همه ظرفیت‌ها در معرفی و شناساندن سیره ائمه اطهار (ع) به ویژه امام رضا (ع) استفاده کنیم و بر همین اساس، استان اردبیل در این چند سال میزبان همایش بین‌المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی است.

عاملی تصریح کرد: باید فعالیت‌های فرهنگی در شرایط حساس کنونی خروجی مناسبی داشته باشد، زیرا کار فرهنگی زمانی ارزش و اهمیت دارد که خروجی مناسب و تأثیرگذاری شایسته‌ای داشته باشد.

وی اضافه کرد: هر چند ما امروز با فرهنگ، مدنیت و آداب و رسوم گذشته خود فاصله گرفته‌ایم؛ اما در عرصه تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بیش از هر زمان دیگری به توسل و تکیه بر فرهنگ غنی ارزشی و دینی نیازمند هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ضرورت تقویت احساس جمعی و دوری از تجملات را به عنوان اصل ساده‌زیستی یادآور شد و بیان کرد: آنهایی که نسبت به احتکار پول، کالا و سایر نیازمندی‌های مردم اقدام می‌کنند، در حقیقت به بزرگ‌ترین آفت فرهنگی در جامعه دامن می‌زنند و آن هم ایجاد دودستگی و نفاق در جامعه است.

وی اظهار کرد: در شرایطی که انواع کانال‌های هوایی با امواج سنگین خود وارد خانه‌ها شده‌اند، ضرورت دارد با تکیه بر فرهنگ اسلامی و دینی بکوشیم تا فرزندانی شایسته تربیت کنیم.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه در عصر کنونی بشریت بیشتر از هر چیزی به منطق گفت‌وگو و مناظره نیازمند است، تصریح کرد: باید اثر چنین برنامه‌های فرهنگی در تربیت نسل آینده به خوبی احساس شود، چرا که مراکز فرهنگی در احیای غرور ملی و دینی نقشی بسیار مهم و تأثیرگذار دارند.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش به صورت بین‌المللی و ورود محققان و پژوهشگران کشورهای مختلف به این جمع فرهیخته گفت: به دور از نگاه حزبی، جناحی، مرزبندی‌های منطقه‌ای و سیاسی باید به سمتی حرکت کنیم که بهترین تفکر ارزشی و دینی در جامعه در قالب گفت‌وگو و مناظره شکل گرفته و مردم بتوانند مشکلات خود را در سایه چنین روحیه‌ای برطرف کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل، رعایت ادب را در مناظره بسیار مهم اعلام کرد و افزود: قرآن بهترین خطابه و اصول و قواعد مناظره را بیان کرده تا همه ما با الهام از کتاب قرآن و سیره اهل‌بیت بتوانیم به دور از دعوا و نزاع زمینه پذیرش عقلانی و منطقی مسائل و موضوعات را فراهم کنیم.
 

۱۸۹ مقاله به ششمین همایش بین‌المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی رسید
عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل نیز گفت: خوشحال هستیم که در نخستین روز ماه معظم شعبان آئین اختتامیه این همایش را به شکل بین‌المللی برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از سه کشور خارجی نیجریه، عراق و آذربایجان آثاری به این جشنواره بین‌المللی ارسال شده است، افزود: در این همایش  فرصت خوبی فراهم شده تا نویسندگان و محققانی از سایر کشورها حضور پیدا کنند که قطعاً در سال‌های آینده سعی خواهیم کرد از کشورهای مختلفی همچون روسیه، آلمان، ترکیه و کشورهای حوزه قفقاز نیز میهمانانی را داشته باشیم.

دبیر ششمین همایش بین‌المللی گفت‌وگو و مناظره رضوی افزود: ۱۸۹ مقاله به این همایش ارسال شده بود که با انجام داوری ۱۵ مقاله با عنوان مقاله منتخب برگزیده و از پدیدآورندگان آن با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل کردیم.

بحرالعلومی با قدردانی از داوران این همایش اظهار کرد: هر چند این همایش با تأخیر برگزار می‌شود؛ اما تلاش خواهیم کرد در سال آینده هم فراخوان و هم آئین اختتامیه در دهه کرامت و ایام ولادت حضرت امام رضا (ع) برگزار شود تا تجلیل و تکریم واقعی را از منتخبان این جشنواره بین‌المللی شاهد باشیم.‌

بنا به این گزارش، در این آئین از کتاب «آستان خورشید» که مجموعه مقالات پنجمین همایش بین‌المللی گفت‌وگو و مناظرات رضوی را در بر می‌گیرد، رونمایی شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها