شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
«ماه تی‌تی و کلاغ سرگردان» در کتابفروشی‌ها

کتاب «ماه تی‌تی و کلاغ سرگردان» نوشته لیدا طرزی از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «ماه تی‌تی و کلاغ سرگردان» نوشته لیدا طرزی و تصویرگری فرهاد جمشیدی از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

«ماه تی تی و کلاغ سرگردان» اثری برگرفته از سابقه مشترک همه ماست که با زبانی امروزی برای کودکان سال‌های آخر دبستان و نوجوانان به شکل نمایشنامه نوشته شده و این قدرت را دارد که آن‌ها را مشتاقانه همراه خود به انتهای ماجرا ببرد.

متن، شروعی ساده دارد؛ ماه تی تی دختر شش ساله گیلانی می‌خواهد بداند چرا مادربزرگ همیشه در آخر قصه می‌گوید: «قصه ما به سر رسید کلاغه به خونه‌اش نرسید.» اما هیچ کس جواب این سوال را نمی‌داند.

سفر قهرمان نمایشنامه به دنیایی فراواقعی باعث آشنایی او با کلاغ سرگردان قصه‌ها می شود؛ کسی که تصور می کند چون دیگران ـ قصه گوها ـ برایش خانه‌ای نساخته‌اند، مجبور به سرگردانی شده. اما در کش و قوس ماجراها و برخورد با شخصیت‌ها و رویدادهای مختلف، سرانجام به نتیجه‌ای دیگر می‌رسد: مهم‌ترین نکته  «ماه تی‌تی و کلاغ سرگردان» موضوعی‌ست که نه فقط کودکان مخاطب اثر، بلکه بسیاری از بزرگسالان نیز به درک آن احتیاج دارند تا بتوانند زندگی بهتر و به سامان‌تری بسازند و با به عهده گرفتن مسیولیت، دست از انفعال و سرزنش دیگران بردارند.

طرزی، جایی برای مقابله همیشگی خیر و شر نیز درنظر گرفته تا ماه تی‌تی انتخاب کند که حامی چه کسی می‌خواهد باشد؟ نیکی یا بدی. همچنین در بخش‌های مختلف نمایشنامه، از نمادهایی همچون دربند شدن باد مهربان در زیر زمین که نمادی آشنا در روانشناسی و شناخت اسطوره به شمار می رود استفاده شده تا امکان انتخاب، برای قهرمان اصلی و دیگران به وجود بیاید. 

 غیبت بزرگسالان در بخش مهیج کشف ماجرا و تلاش کودک برای گشودن گره به تنهایی، راهکاریست مخفی برای والدین تا دست از حمایت و مراقبت بیش از حد بردارند و زمینه رشد روانی و عاطفی فرزند را فراهم سازند.

«ماه تی‌تی و کلاغ سرگردان» قضاوت نکردن و همدلی با افراد به دور از نصیحت را نیز  تصویر می‌کند و به مخاطب اجازه می‌دهد تا زیبایی آن را در مقایسه با رفتار اکثریت سرزنش‌گر یا بی‌تفاوت، درک کند.

تصویرسازی کتاب نیز، در جهت گسترش متن و تکمیل آن قرار گرفته و مواردی همچون لباس محلی ماه تی‌تی و تصویر آشنای مادر بزرگ که در کنار کودک دراز کشیده و برایش قصه می‌گوید حسی گرم و سرشار از آرامش را منتقل می‌کنند.

 آشنایی با قالب نمایشنامه که شکلی غیررایج در ادبیات کودک و نوجوان امروز به شمار می آید، نیز نقطه قوت دیگری برای این کتاب است.

کتاب «ماه تی تی و کلاغ سرگردان» در 48 صفحه خشتی از سوی انتشارات کتاب نیستان به بازار نشر کودک ونوجوان عرضه شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها