شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
اجرای طرح‌های «هر مطب یک کتابخانه» و «هر نهال یک کتاب» در لرستان

طرح‌های «هر مطب یک کتابخانه» و «هر نهال یک کتاب» با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، انتشارات هاویر، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، سازمان نظام پزشکی خرم‌آباد و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان، کلید خورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی دو طرح «هر مطب یک کتابخانه» و «هر نهال یک کتاب» در خرم‌آباد برگزار می‌شود.

احمدحسین فتایی با اعلام این خبر، گفت: در راستای گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه در شهر خرم‌آباد و همچنین اجرای طرح‌های نوآورانه، طرح هر «مطب یک کتابخانه» با همکاری این اداره کل، انتشارات هاویر، دانشگاه علوم پزشکی لرستان و سازمان نظام پزشکی خرم‌آباد در مطب‌های شهر خرم‌آباد و همچنین بیمارستان‌های دولتی و خصوصی خرم‌آباد آغاز به کار کرد.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح استفاده از همه ظرفیت‌ها در جهت ارتقاء سطح دسترسی عموم به کتاب و افزایش میانگین سرانه مطالعه در جامعه است که فراهم آوردن امکانات لازم در راستای تحقق آن مستلزم استفاده از ظرفیت بخش‌های مختلف ازجمله هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی و مشارکت بخش خصوصی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان سپس گفت: دومین طرحی که در این حوزه اجرایی می‌شود طرح «هر نهال یک کتاب» که همکاری این اداره کل، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان و انتشارات‌هاویر به مناسبت روز درختکاری در شهر خرم‌آباد برگزار می‌شود.

فتایی تصریح کرد: این طرح با مشارکت اقشار مردمی و جمعی از مسئولین استان با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

همچنین رضا نیازی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، با ارائه توضیحاتی بیشتر در این رابطه، هدف از اجرای این طرح‌ها را استفاده از همه ظرفیت‌ها در جهت ارتقاء سطح دسترسی عموم به کتاب و افزایش میانگین سرانه مطالعه در جامعه دانست.

وی افزود: فراهم آوردن امکاناتی در راستای تحقق این هدف مستلزم استفاده از ظرفیت بخش‌های مختلف از جمله هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی و مشارکت بخش خصوصی است و خوشبختانه طرح مورد استقبال خوبی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان به عنوان دستگاه اجرایی متولی و پزشکان خدوم به عنوان بخش خصوصی قرار گرفته است که امیدواریم با اجرای مناسب این طرح توسط موسسه مجری بتوانیم گامی در جهت پر کردن اوقات فراغت عموم و افزایش سطح مطالعه و اگاهی بخشی جامعه استان برداریم.

اسدزاده مجری طرح هم اعلام کرد: این طرح در بیمارستان‌های شهر خرم‌آباد و مطب‌های پزشکان خرم‌آباد اجرا می‌شود و قفسه‌هایی به عنوان کتابخانه در نظر گرفته می‌شود که مراجعه‌کنندگان به این‌گونه مراکز در ساعاتی که در انتظار هستند بتوانند از کتاب‌های موجود استفاده کنند و فرصتی هرچند کوتاه را به مطالعه بپردازند؛ زیرا مردم یک جامعه وقتی کتاب می‌خوانند چهره آن جامعه را عوض می‌کنند، یعنی به جامعه‌شان چهره می‌دهند. اسدزاده افزود این طرح از سری طرح‌های ادامه‌دار دبیرخانه توسعه و ترویج کتاب‌خوانی استان لرستان هست که در راستای طرح پایتخت کتاب ایران انجام خواهد شد.

دکتر علی فرهادی قائم مقامِ رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان هم در خصوص این طرح گفت: با توجه به پایین بودن سرانه مطالعه در جامعه و هر اقدامی که در راستای تقویت مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه صورت گیرد ما کاملا حمایت می‌کنیم؛ زیرا مطالعه یکی از عوامل توسعه فردی و اجتماعی می‌باشد، ایشان افزود شاید یکی از ویژگی‌های پیشرفت جوامع غربی بالا بودن سرانه مطالعه در این کشورها است. در پایان افزود امیدواریم با اجرای این طرح وقت‌های مُرده‌ای که افراد در سالن‌های انتظار بیمارستان‌ها، مطب‌ها و مراکز درمانی دارند استفاده مفیدی داشته باشند، و حمایت خود و دانشگاه علوم پزشکی لرستان را از این طرح اعلام کرد.

همچنین دکتر علاءالدین شیخی رئیس سازمان نظام پزشکی خرم‌آباد در این رابطه عنوان کرد: با توجه به نوآورانه بودن این طرح و اجرای آن از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و مجری طرح در جهت بالا بردن فرهنگ مطالعه بین شهروندان طرح قابل قبولی است و سازمان نظام پزشکی از اجرای این طرح استقبال می‌کند و همکاری‌های لازم را با مجریان انجام خواهد داد تا هر چه بهتر برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها