یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
کاهش آسیبهای اجتماعی منوط به برطرف شدن آسیبهای معرفتی و مدیریتی مدیران است

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در آیین افتتاح کتابخانه عمومی خواجه نصیرالدین طوسی بهارستان، کاهش آسیبهای اجتماعی را منوط به برطرف شدن آسیبهای معرفتی و مدیریتی مدیران دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، آیین افتتاح کتابخانه عمومی خواجه نصیرالدین طوسی شهرستان بهارستان  با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، شکراللّه حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران، امین متولیان، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، محمد هادی ناصری طاهری  مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران، اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان بهارستان صبح امروز دهم اسفند ماه برگزار شد.

آسیب های اجتماعی به واسطه آسیب‌های فرهنگی به وجود می‌آیند
در این مراسم، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: آسیب‌های اجتماعی زمانی برطرف می‌شود که آسیب‌های فکری و مدیریتی‌ برطرف شود یا کاهش پیدا کند. منظورم از مدیریتی تمام مجموعه مدیران تصمیم گیرنده کشور در دستگاه های مختلف است. هر زمان در هر شهری، استاندار، فرمانداران، شهرداران و شورای شهر و بطور کلی مدیران آن درک خوب و توجه ویژه به مسائل فرهنگی داشتند زیرساخت‌ها و منابع آن منطقه پیشرفت کرده است و هر جا که این نقص در مدیران شهری وجود دارد، آسیب‌ها و مشکلات در آنجا نمود بیشتری پیدا می کند.
وی افزود: در همین استان تهران ما شواری شهر، شهرداران و مدیرانی داریم که تمام سعی شان در مسائل غیر فرهنگی و غیر معرفتی است و تمام سعی شان مخالفت و مقاومت با توسعه فرهنگی و معرفتی است. امیدواریم خداوند ما را هدایت کند و که بتوانیم حق این مردم شریف و عزیز را ادا کنیم.
وی در پایان از فرماندار بهارستان و شهردار منطقه و بقیه مسئولین که با تلاش آنها آسیب های بهارستان روز به روز کمتر شده، قدردانی کرد.

شهرستان بهارستان نیازمند کتابخانه های بسیاری است
در این مراسم  محمدهادی ناصری مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران با بیان اقدامات نهاد در بهارستان پس از اعلام ۳۱ نقطه دارای آسیب اجتماعی در کشور، گفت: در مدت کوتاه ۵ ماه، چهار کتابخانه در این منطقه، بازسازی و شاداب‌سازی شد و یک کتابخانه سیار هم به جمع کتابخانه‌های این شهرستان اضافه شد.
ناصری تصریح کرد: در کنار این کتابخانه که امروز افتتاح می‌شود، راه اندازی کتابخانه سیار هم در کنار دیگر  فعالیت های فرهنگی در این شهرستان مد نظر قرار گرفته است؛ برگزاری برنامه ها، نشست‌ها و دوره های آموزشی متنوع در کتابخانه های منطقه بهارستان از دیگر اقدامات انجام شده در شهرستان است. اگر چه همه گیری کرونا مانع اجرای بسیاری از برنامه های ما بود اما به خاطر اثرگذاری کتابخانه ها بر شرایط فرهنگی و اجتماعی، مجموعه همکاران ما فعالیت هایشان را در بسترهای مجازی ادامه دادند و ارتباطشان را با اعضای کتابخانه ها قطع نکردند. ان شالله با بهبود شرایط کرونا فعالیت های فرهنگی به شکل جدی در این کتابخانه آغاز خواهد شد. تمام تلاشمان این است با تمام محدودیت‌های موجود، فعالیت‌های فرهنگی را متوقف نکنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های استان تهران به نیاز ۲۰۰میلیارد تومانی کتابخانه های استان تهران برای بازسازی و شاداب‌سازی کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: هرچند شاید این مبلغ هم به طور کامل کافی نباشد، اما این مقدار تا حدی می‌تواند ما را به استانداردها نزدیک کند. در ۵ سال گذشته ۳۳ باب کتابخانه به کتابخانه های استان تهران اضافه شده و همین کتابخانه خواجه نصیر الدین طوسی نیز با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان آماده بهره برداری شده است.
وی افزود: کتابخانه عمومی خواجه نصیر الدین طوسی در مساحتی به متراژ ۶۶۰ مترمربع، دهمین کتابخانه شهرستان، با۱۵هزار جلدکتاب و داشتن بخش های مختلف از جمله مخزن اصلی، مرجع، سالن های مطالعه مجزا در طبقه دوم، بخش کودک، بخش نشریات و بخش های رفاهی و خدماتی، آماده ارائه خدمات به شهروندان بهارستان شده است

افتتاح هر کتابخانه باعث کاهش فقر فرهنگی است
 شکر الله حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران نیز با تاکید بر اهمیت فرهنگ کتابخوانی تصریح کرد: معجزه پیامبر اسلام (ص) کتاب است. این خود از اهمیت کتاب در اسلام می گوید، ولیکن با گسترش فضای مجازی میزان کتابخوانی کم شده است. از نگاه من فضای مجازی در اکثر مواقع عمق لازم را ندارد. ضعف دیگر فضای مجازی این است که هزینه های عضویت در فضاهای مجازی برای عده ای زیاد است. پس لازم است در این رابطه کتابخانه‌ها فعالیت بیشتری داشته باشند.
وی افتتاح هر کتابخانه را عملی در جهت کاهش فقر فرهنگی دانست.

همچنین در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین نورپور امام جمعه شهر گلستان و دکتر تمهیدی فرماندار شهرستان بهارستان ضمن بیان محرومیت‌های بهارستان و کمبود مکان‌های فرهنگی در این شهرستان، بر لزوم افزوده شدن تعداد بیشتری کتابخانه به ناوگان کتابخانه‌های عمومی این شهرستان تاکید کردند.

گفتنی است کتابخانه خواجه نصیرالدین طوسی در منطقه گلستان شهرستان بهارستان با ۶۶۰ مترمربع زیربنا، دارای ۱۵ هزار نسخه کتاب و بخش‌های مرجع، کودک، نشریات، سالن مطالعه، اتاق ‌مطالعه گروهی است که با هزینه‌ای بالغ بر ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال به بهره برداری رسیده است.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها