یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
دومین همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» برگزار می‌شود

دومین همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» که به بررسی تحولات آموزش عالی ایران از۱۳۲۰ تا۱۳۴۱ اختصاص دارد، روز سه شنبه ۱۲ اسفند به صورت برخط (آنلاین) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) رضا ماحوزی، معاون پژوهشی و آموزشی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و دبیر علمی دومین همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» با اعلام این مطلب در گفت‌و‌گو با روابط
عمومی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی اظهار کرد: عموم علاقمندان می‌توانند با مراجعه به صفحه اسکای روم مؤسسه به نشانی www.b2n.ir/iscs در این همایش که از ساعت ۹ تا ۱۶ روز سه شنبه برگزار می‌شود، شرکت کنند.
 
وی تاکید کرد: این همایش که به همت مؤسسه و با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران برجسته این حوزه برگزار می‌شود به تحولات حوزه دانشگاه در ایران از شهریور ۱۳۲۰ تا بهمن ماه ۱۳۴۱ (همه پرسی اصلاحات اقتصادی و اجتماعی موسوم به انقلاب سفید مشتمل بر انقلاب آموزشی و آموزش رایگان تا سطح دانشگاه) و شناسایی و تحلیل ایده‌ها و دیدگاه‌های نظری حاکم بر این دوره بیست ساله می‌پردازد. آموزش نوین در جهان بحران زده پس از جنگ دوم و بازتاب آن در ایران، از آموزش متمرکز تا گریز از مرکز، اندیشه چپ و آموزش اعتراضی در ایران، احیای راست گرائی مذهبی در ایران، از ملی‌گرائی متمرکز تا ملی‌گرائی لیبرال، به سوی توسعه لیبرال در آموزش عمومی و عالی و دانشگاه های جدید و دولت های سیاسی کوتاه مدت از جمله محورهای این همایش یک روزه هستند.
 
وی با اشاره به این که نخستین دوره سلسله همایش‌های چهارگانه تاریخ آموزش نوین در ایران که اسفندماه ۹۷ برگزار شد عمدتاً به چرایی و چگونگی پیدایی آموزش نوین در کشور از دوره قاجار و تأسیس دارالفنون (سال ۱۲۳۰) تا تأسیس دانشگاه تهران و دوره آغازین هفت ساله آن ( شهریور ۱۳۲۰) اختصاص داشت، تصریح کرد: برای فهم دانشگاه فعلی در ایران و ریشه‌یابی موضوعات و مسائل آن، اگر نخواهیم به هزاره قبل باز گردیم، لااقل باید آغاز تحولات آموزشی روی داده در ۱۷۰ سال اخیر (از زمان تأسیس دارالفنون تاکنون) را با دقت بکاویم تا ببینیم از کجا آغاز کردیم و چرا و چگونه به اینجا رسیدیم. در این بررسی تاریخی- جامعه‌شناختی باید تجلی خلقیات ایرانی در سیاستگذاری‌های آموزشی را واکاویم و نمونه‌های برجسته جامعه‌شناسی علم را در زمان‌های اصلی تصمیم‌گیری برشماریم و آثار و تبعات برآمده از آن تصمیم‌گیری‌ها را نشان دهیم. مسلماً برهه تاریخی موردنظر در این همایش، ‌که با تحولات سیاسی و اجتماعی قابل توجهی در ایران همراه است سهم قابل توجهی درد جنبش‌های دانشجویی و وسیاسی و هویتی دانش‌آموزان و دانشجویان داشته و تا دهه‌ها بعد تأثیر خود را حفظ کرده است.
 
وی تصریح کرد: در دوره ۲۱ ساله مورد بررسی در همایش دوم؛ راهی پر فراز و نشیب را طی کرده‌ایم ردپای آن در تمام شئون جامعه ایرانی دیده می‌شود و همچنان هم حضور دارد.

برنامه‌های دومین همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران»
بخش نخست: ۹ تا ۹:۳۰
  • تلاوت قرآن و سرد جمهوری اسلامی ایران
    خوشامدگویی رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی: دکتر حسین میرزائی
    گزارش دبیر علمی همایش و اعلام برنامه: دکتر رضا ماحوزی
 
بخش دوم: ۹:۳۰ تا ۱۲:۳۰ (مدیر پنل: دکتر رضا ماحوزی)
  • دکتر غلامرضا غفاری: آموزش در آینه سه برنامه عمرانی (۱۳۲۷-۱۳۴۶)
    دکتر مقصود فراستخواه: تحلیل نهادی دانشگاه در ایران(۱۳۲۰-۱۳۴۰)
    دکتر حسین میرزائی: آل‌احمد و دانشگاه؛ فراسوی بیم و امید
    دکتر کیوان الستی: علی‌اکبر سیاسی، استقلال دانشگاه و پدیدۀ استقلالِ وابسته به فرد
    دکتر رضا ماحوزی: آموزش نوین در کشاکش ایدئولوژی‌های دهه‌ بیست و سی ایران
    دکتر حسین مصباحیان: دانشگاه از چهار سوار زمانه؟؛ تأملی بر رویدادهای شهریور ۱۳۲۰تا دی۱۳۲۱
    بحث و گفتگو
 
بخش دوم: ۱۳- ۱۶ (مدیر پنل: دکتر رضا صمیم)
  • دکتر ابراهیم توفیق: سازمان برنامه و بودجه و سیاستگذاری‌های آموزشی
    دکتر مالک شجاعی: آموزش فلسفه جدید در دانشگاه ایرانی در کشاکش چهار گفتمانِ موازی(۱۳۲۰-۱۳۴۰)
    دکتر فیروزه اصغری: دانشگاهیان دهه سی در ایران؛ آزادیخواهانی شکست خورده یا حقیقت جویانی ناکام
    دکتر علیرضا مرادی: مارکسیسم ایرانی، دانشگاه و علوم اجتماعی در دهه۱۳۲۰
    دکتر رضا صمیم:  بحثی درباره دانشکده معقول و منقول در سیاست‏های‏ دینی عصر پهلوی دوم از ۱۳۲۱تا۱۳۴۶
    دکتر مهدی خضریان: گفتار- نوشتار دانشگاه ایرانی
    بحث و گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها