شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
با طرح‌‌های حمایتی از صنعت نشر فاصله جامعه با کتاب را کاهش دهیم

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ باید فاصله ایجاد شده با کتاب در جامعه را با اجرای طرح‌های حمایتی از صنعت نشر و کتابفروشان کاهش دهیم، زیرا اگر فاصله با کتاب زیاد شود در حوزه مطالعاتی، پژوهشی و فرهنگی شاهد افت سواد و اطلاعات مردم در جامعه خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین جلالی، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، درباره اهمیت طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب)، گفت: همانطور که امروز فرهنگ مظلوم است، کتاب نیز به عنوان جزئی از فرهنگ در جامعه ما مظلوم‌تر از فرهنگ شده است.
 
وی افزود: وقتی می‌بینیم که میانگین مطالعه در میان مردم ما بخصوص جوانان بسیار پایین است و مطالعات غیردرسی ما در مقایسه با سایر کشورها خیلی پایین است نسبت به آن احساس خطر می‌کنیم.
 
 
جلالی با بیان اینکه کتاب نمی‌تواند هیچ جایگزینی داشته باشد، عنوان کرد: فضای مجازی، محفل‌ها، جلسات و همایش‌ها هیچ کدام جایگزین کتاب نیستند و نمی‌توانند جای آن را بگیرند زیرا کتاب جایگاه خاص خود را دارد و به همین دلیل باید از جهات مختلف مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با اشاره به نقش کتابفروشان به عنوان آخرین حلقه زنجیره صنعت نشر توضیح داد: امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و شاهد برگزاری نخستین نمایشگاه کتاب مجازی کتاب تهران بودیم؛ در این میان حمایت جدی از کتاب‌فروشان نیز ضروری بود.
 
 
او در ادامه افزود:  اجرای طرح‌های فصلی خرید کتاب از جمله طرح زمستانه کتاب از جمله اقداماتی است که موجب حمایت از کتابفروشی‌ها می‌شود، از سوی دیگر این طرح‌ها سبب می‌شود کتاب در دسترس مردم قرار بگیرد و آن‌ها بتوانند کتاب مورد نیاز خود را با قیمت مناسب‌تری خریداری کنند.
 
 
 
دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید فاصله ایجاد شده با کتاب را با اجرای طرح‌های حمایتی از ناشران و کتابفروشان کاهش دهیم، زیرا اگر فاصله با کتاب زیاد شود در حوزه مطالعاتی، پژوهشی و فرهنگی شاهد افت سواد و اطلاعات مردم در جامعه خواهیم بود.
 
جلالی با ارایه راهکار برای حمایت از صنعت نشر و فعالان این حوزه گفت: در این میان پیشنهاد می‌کنم دولت از فعالان حوزه کتاب بخصوص از کتابفروشان با اجرای چنین طرح‌هایی حمایت کند و در گام بعدی مردم هم از این فرصت‌ها برای خریداری تازه‌های نشر استفاده کنند تا رغبت به سمت نگارش و تولید آثار ارزشمند در جامعه بیشتر شود.
 
طرح زمستانه کتاب از نهم اسفند و تا شانزدهم اسفند‌ماه در کتابفروشی‌های عضو طرح در سراسر کشور برگزار می‌شود.  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها