شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
بها دادن به کتابفروشی‌ها با طرح‌های فصلی فروش کتاب

علیرضا رحمانی گفت: برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب از این بابت دارای اهمیت است که در ایده اجرای آن به کتابفروشی‌ها بها داده می‌شود و در کنار آن نیز خوانندگان کتاب می‌توانند به کتابفروشی‌ها رفته و با بهره از این طرح و تخفیفات آن آثار مورد نیاز خود را تهیه کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، علیرضا رحمانی، مدیر کتابفروشی «پاتوق کتاب شیراز» در استان فارس، در گفت‌وگو با روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن اشاره به این که برگزاری طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) می‌تواند مفید و موثر باشد، عنوان کرد: از این رو که کتابفروشی‌ها توزیع‌کنندگان کتاب در دنیا بوده و همیشه برای مردم در دسترس هستند. به واقع خانه کتاب و ادبیات ایران طرح‌های فصلی را در سال اجرا می‌کند تا کمکی باشد برای خوانندگان کتاب و کتابفروشان.
 
 
وی در ادامه اظهار کرد: باید به این موضوع توجه کنیم که توزیع‌کنندگان اصلی کتاب، کتابفروشی‌ها هستند و ناشران همیشه می‌توانند آثار خود را از طریق کتابفروشی‌ها عرضه کنند؛ ولی اگر کتابفروشی‌ها از بین بروند ناشران نیز راه توزیع درستی برای کتاب‌های خود ندارند. در این صورت باید به طرح‌هایی که باعث رونق کتابفروشی‌ها شود بیشتر بها می‌دهیم.
 
 
او همچنین تصریح کرد: برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب از این بابت دارای اهمیت است که در ایده اجرای آن به کتابفروشی‌ها بها داده می‌شود و در کنار  آن نیز خوانندگان کتاب می‌توانند به کتابفروشی‌ها رفته و با بهره از این طرح و تخفیفات آن آثار مورد نیاز خود را تهیه کنند.
 
مدیر کتابفروشی «پاتوق کتاب شیراز» تصریح کرد: اکنون در سطح شهر و در برخی از مکان‌های عمومی همچون بیمارستان‌ها و ادارات جشنواره تخفیفات 50درصدی فروش کتاب برگزار می‌شود که این موارد نیز به کار کتاب و کتابفروشی‌ها لطمه وارد می‌کند. به واقع وقتی هرکالایی با این میزان تخفیف ارائه می‌شود قیمت گذاری اولیه آن بیش از آن چیزی است که مطرح می‌شود.
 
 
وی افزود: همچنین ممکن است این کتاب‌ها کار ناشران زیرزمینی باشد که حق تالیف و ترجمه‌ای نمی‌دهند و تنها اثری را منتشر می‌کنند. این امر به کتابفروشی ضربه می‌زند و اعتماد عمومی را از کتابفروشی‌ها سلب می‌کند. باید مقابل چنین کارهایی گرفته شود تا طرح‌هایی چون زمستانه، پاییزه، بهاره و تابستانه تاثیر بیشتری بگذارد و در نهایت کتاب خوب به دست مردم برسد.
 
 
رحمانی بیان کرد‌: پاتوق کتاب شیراز معمولا جزو کتابفروشی‌هایی است که در این طرح‌های فصلی فروش کتاب عملکرد خوبی داشت و استقبال مردم نیز خوب بود؛‌ پیش‌بینی ما این است که در طرح زمستانه کتاب نیز همینطور خواهد بود و مخاطبان از آن استقبال می‌کنند. در واقع اگر خانه کتاب و ادبیات ایران دچار کمبود بودجه نشود و آن را به خوبی به کتابفروشی‌ها تزریق کند به نظرم استقبال بیشتر می‌شود.
 
 
او در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر با وجود بیماری کرونا امکان این که دوباره شهرها قرنطینه شوند وجود دارد و زمستانه کتاب فرصت خوبی است که مردم به کتابفروشی‌ها رفته و آثار مورد نظر خود را تهیه کنند شاید مجبور شوند دوباره در خانه بمانند.
 
 
علیرضا رحمانی در پایان گفت: امیدوارم مشکلات ناشران و گرانی کاغذ مرتفع شود تا کتاب‌های جدیدتر و خوبی منتشر و وارد بازار شود. به گمان من در چاپ آثار جدید یا تجدید چاپ کتاب‌های خوب قبلی ناشران با مشکل مواجه هستند؛ به گمانم این طرح‌ها و برگزاری آن در فصول مختلف سال در این زمینه نیز اثرگذار خواهد بود.
 
 
طرح زمستانه کتاب از نهم اسفند آغاز و  تا شانزدهم اسفند‌ماه در کتابفروشی‌های عضو طرح در سراسر کشور برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها