شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
کتابخانه‌های آستان قدس و باواریا آلمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی و کتابخانه ایالت باواریا مونیخ آلمان در زمینه علوم کتابداری، توسعه خدمات و اطلاع‌رسانی تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی طی نشست وبیناری با دکتر کلاوس سینوا، رئیس کتابخانه ایالتی مونیخ آلمان و دکتر هلگا ربان، مدیر مصوبه‌های شرقی و آسیایی، دستاوردهای سازمان متبوعش را تشریح کرد.
 
وی کتابخانه آستان قدس رضوی را یکی از شگفتی‌های بشری توصیف کرد که بیش از 1100 سال قدمت داشته و منابع غنی از جمله 160 هزار نسخه خطی و چاپ سنگی را در اختیار دارد که قدمت برخی از آن‌ها به هزار سال می‌رسد.
 
حسینی همچنین به آرشیو 14 میلیونی اسناد این سازمان و قدمت تاریخی 500 ساله برخی از آنها اشاره کرد و گفت: این مجموعه میراث ارزشمند بشری است که در کنار صیانت و حفاظت از آن تلاش داریم در راستای گسترش علم، دانش، عقلانیت و معنویت آن را با سایر مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی جهان به تبادل و اشتراک گذاریم.
 
وی با اشاره به ثبت 66 هزار برگ سند از تشکیلات دیوانی آستان قدس رضوی با قدمت بیش از 400 سال در حافظه یونسکو تاکید کرد: رسالت این سازمان حبس اطلاعات و منابع علمی نیست بلکه اشاعه و در دسترس قرار دادن آن برای همه پژوهشگران در سراسر دنیاست.
 
حسینی در این گفت‌وگو تصریح کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی تلاش دارد فنون حفظ مبانی فرهنگی و ارتقای آن در سطح جهانی را دنبال کند و در این راستا تلاش می‌کند با تبادل تجربیات خود با نهادهای علمی جهان سیاست دیپلماسی کتاب را در این سازمان دنبال کند.
 
وی همچنین به سطح دسترسی پژوهشگران به منابع کتابخانه‌های رضوی اشاره کرد و افزود: با توجه به تفاهم ایجاد شده میان دو کتابخانه، می‌توانیم این سطح دسترسی را برای پژوهشگران در کشور آلمان فراهم آوریم.
 
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کتابخانه‌های رضوی را مجموعه‌ای غنی عنوان کرد که تجربیاتش می‌تواند برای دنیا ارزشمند باشد.
 
دکتر کلاوس سینوا نیز در این گفت‌وگو ضمن معرفی کتابخانه باواریا آلمان، بر توسعه ظرفیت همکاری‌های مشترک دو کتابخانه تاکید کرد و استفاده از تجارب دیجیتال سازی را یکی از مسیرهای توسعه این همکاری‌ها دانست.
 
رضا شرکت، سرکنسول ایران در مونیخ آلمان نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن این همکاری دوجانبه، ایجاد جدول موضوعات همکاری و زمانبندی آن را اولویت این تفاهم عنوان کرد.
 
اضافه می‌شود طی این تفاهم نامه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و کتابخانه ایالتی باواریا در اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌های مشترک در زمینه خدمات کتابداری و اطلاع رسانی و نوآوری‌های تکنولوژیکی، به ویژه در حوزه دیجیتال، و همچنین توسعه تعاملات فرهنگی، تلاش خواهند کرد.
 
اشتراک‌گذاری اطلاعات، تجربیات، دانش سازمانی و تبادل کارشناسان، تبادل مواد کتابخانه‌ای و مجموعه‌های دیجیتالی، فراهم کردن دوره‌های آموزشی مشترک، کارآموزی و بازدیدها، همکاری‌های پژوهشی به ویژه در رابطه با توسعه استراتژی مشترک برای دیجیتالی‌کردن در راستای منافع هر دو طرف و حفظ طولانی مدت اطلاعات دیجیتال، 6 بند این تفاهم نامه بود که توسط ریاست دو سازمان به امضا رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها