چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
آمارها نشان از استقبال مردم از طرح‌های فصلی خرید کتاب دارد

ابراهیم حیدری معتقد است؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرده در این شرایط اقتصادی به همه حلقه‌های صنعت نشر کمک کند؛ بیشترین کمکی که امسال در حوزه فرهنگ شده به بخش نشر اختصاص داده شده است و نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که طی سه دوره گذشته مردم استقبال خوبی از طرح‌های فصلی خرید کتاب داشتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، بیان کرد: بحث کتاب و کتابفروشی‌ها و حمایت از آن‌ها همواره در طول سالیان مختلف چالشی بوده است، در حالی که کشور ما با یک معضل جدی در این حوزه روبرو است. عدم توازن تعداد ناشران و کتابفروشان یکی از معضلات اصلی حوزه نشر است.
 
وی با بیان اینکه معاونت امور فرهنگی و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حساسیت و اهمیت جایگاه کتابفروشان به خوبی واقف است، عنوان کرد: کتابفروشان در گردش حوزه نشر آخرین حلقه ارتباط با مخاطبان هستند و انتظار می‌رود که فعالان این حوزه همزمان با تغییر و تحولاتی که در فناوری‌های جدید به وجود آمده است خود را همگام کنند زیرا زمان نشستن در کتابفروشی و در انتظار مشتری به پایان رسیده است.
 
او افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پنج سال گذشته تسهیلات و خدماتی برای کتابفروشان در نظر گرفت که برای توسعه و تجهیز کتابفروشی‌‌ها بوده است. همچنین اختصاص یارانه جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان اقداماتی بوده است که در همین راستا از سوی معاونت امور فرهنگی انجام شده است.
 
حیدری همگام‌سازی کتابفروشان با فناوری‌های جدید را یک ضرورت برای فعالان این حوزه دانست و گفت: اگر چرخه فعالیت کتابفروشان به خوبی بچرخد همه زنجیره‌های این صنعت نیز وضعیت خوبی خواهند داشت زیرا کتابفروشی این‌روزها دیگر فقط محل خرید کتاب نیستند بلکه محلی برای دید و بازدید نویسندگان، رونمایی کتاب و برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب‌ها شده‌اند و به پاتوقی برای اهالی نشر تبدیل شده است.
 
وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرده در این شرایط اقتصادی به همه حلقه‌های صنعت نشر کمک کند، تاکید کرد: بیشترین کمکی که امسال در حوزه فرهنگ شده به بخش نشر اختصاص داده شده و امسال حدود ۳۰ درصد یارانه‌ها نسبت به سال گذشته افزوده شده است و نگاهی به آمار نشان می‌دهد که طی سه دوره گذشته مردم استقبال خوبی از طرح‌های فصلی خرید کتاب داشتند.
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: استمرار برگزاری طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) ضرورت دارد و می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در صنعت نشر ما داشته باشد و یک کار منطقی و عادلانه است.
 
ابراهیم حیدری در پایان با اشاره به نزدیکی ایام عید نوروز بیان کرد: الان که مردم در ایام نوروز فرصت بیشتری برای مطالعه دارند اجرای طرح زمستانه کتاب می‌تواند زمینه‌ای ایجاد کند که آن‌ها کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری کنند.
 
طرح زمستانه کتاب از ۹ تا ۱۶ اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها