سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
بخش ایران‌شناسی در دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تهران راه‌اندازی ‌شود

دانش‌آموختگان و دانشجویان ایران‌شناسی دانشگاه تهران خواستار راه‌اندازی بخشی با عنوان ایران‌شناسی در دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تهران شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) شماری از دانش‌آموختگان و دانشجویان ایران‌شناسی دانشگاه تهران در نامه‌ای به رییس این دانشگاه خواستار راه‌اندازی بخشی با عنوان ایران‌شناسی در دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تهران شدند.

در متن نامه‌ دانش‌آموختگان و دانشجویان ایران‌شناسی دانشگاه تهران خطاب به دکتر محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران آمده است:

«ایران‌شناسی رشته‌ای بسیار مهم و تعیین‌کننده برای آینده ایران است. تاسیس این رشته در دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی در زمان ریاست دکتر غلامحسین کریمی در این دانشکده و به پیشنهاد و تلاش دکتر محمود جعفری‌دهقی عضو ارشد هیات علمی گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران انجام شد و این رشته به لحاظ اداری زیرمجموعه این  گروه آموزشی قرار گرفت. در سال‌های پس از آن، اداره امور آموزشی این رشته به کمیته ایران‌شناسی مرکب از استادان رشته‌های مرتبط در دانشکده ادبیات و علوم انسانی و زیر نظر معاونت آموزشی دانشکده سپرده شد.

آگاه شدیم که دانشگاه و دانشکده در حال انتخاب بین تبدیل این رشته به بخشی زیر نظر رییس دانشکده یا قرار گرفتن آن زیر نظر یکی از گروه‌های آموزشی هستند. روشن است که قرار گرفتن رشته ایران‌شناسی به عنوان رشته‌ای اضافی در دیگر گروه‌های آموزشی، در شان نام مقدس ایران و رشته‌ای نیست که باید سهم مهم و تعیین کننده‌ای در آینده ایران عزیز داشته باشد.

این شرایط برای دانشگاه تهران نیز که قطب اصلی آموزش عالی در ایران و صاحب رتبه‌ی نخست آموزشی و پژوهشی در میان همه دانشگاه‌های ایران است، زیبنده نیست؛ چراکه هر رشته‌ی آموزشی در دانشگاه تهران باید بتواند حرف نخست را میان همه دانشگاه‌های ایران بزند،  خاصه در این رشته که دانشگاه شهید بهشتی با همکاری بنیاد ایران‌شناسی، برنامه‌ای وسیع شامل دوره‌ی دکتری و همه‌ گرایش‌های کارشناسی ارشد دارد.

بنا بر آنچه عنوان شد، ما دانش‌آموختگان و دانشجویان رشته‌ی ایران‌شناسی که همه مسایل آموزشی آن را به خوبی تجربه و از نزدیک لمس کرده‌ایم، از آن مقام  خواهشمندیم دستور فرمایید حق و حرمت ایران عزیز و این رشته مزین به نام مقدس ایران را پاس داشته و برای این رشته، بخشی مستقل در دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی تاسیس شود تا بدین ترتیب، این رشته که جامع دیگر رشته‌های دانشکده ادبیات و علوم انسانی است، تابع آنان نشود و ماهیت خود را از دست ندهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها