شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
نقد و بررسی کتاب «ایران، جامعه‌ی کوتاه مدت» برگزار شد

سی‌وهفتمین نشست «دریچه‌ای به اندیشه» کانون فرهنگی مهدیه وادقانِ کاشان با موضوع خوانش و نقد و بررسی کتاب «ایران، جامعه کوتاه‌مدت»‌ در خانه تاریخی «تاج» کاشان برگزار شد. این نشست همزمان با سومین سالگرد آغاز نشست‌های نقد این کانون بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی کانون فرهنگی مهدیه وادقان سی‌وهفتمین نشست «دریچه‌ای به اندیشه» کانون فرهنگی مهدیه وادقانِ کاشان با موضوع خوانش و نقد و بررسی کتاب «ایران، جامعه کوتاه‌مدت»‌ در خانه تاریخی «تاج» کاشان برگزار شد. این نشست همزمان با سومین سالگرد آغاز نشست‌های نقد این کانون بود.

اعضای باشگاه «دریچه‌ای به اندیشه» سی‌و‌هفتمین نشست نقد خود را عصر جمعه ۲۴ بهمن‌ماه با نقد کتاب «ایران، جامعه‌ی کوتاه مدت» نوشته «دکتر محمدعلی همایون کاتوزیان»‌ در خانه تاریخی تاج کاشان برگزار کردند.

این نشست با رعایت پروتکل و شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شد، و ۲۵ شرکت‌کننده آن از روستای وادقان، شهرستان کاشان و شهرهای تهران و قم حضور داشتند.

۱۰ نشست قبلی نقد کتاب این کانون، به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین و با شعار «در خانه می‌مانیم» برگزار شده بود.



«ایران، جامعه کوتاه مدت» نوشته «محمدعلی همایون کاتوزیان» دارای چهار مقاله از این نویسنده است که توسط «عبدالله کوثری» به فارسی برگردانده شده‌است. 

«علی فلاحیان» دکترای ادیان و عرفان به عنوان کارشناس در این نشست حضور داشت که ضمن قبول تخصصی بودن کتاب، تحلیل آن را متکی بر اطلاعات تاریخی و پیش زمینه‌ای در ارتباط با سوال اساسی کتاب دانست.

فلاحیان ادامه داد این کتاب تلاش دکتر کاتوزیان برای پاسخ به یک سوال قدیمی است که از زمان شکست‌های نظامی قاجار همواره مطرح بوده است؛ چرا ایران با داشتن پیشینه تمدن پارسی و تمدن اسلامی اکنون مقابل کشورهای غربی عقب مانده محسوب می‌شود و همپای آنها رشد نکرده است؟

این کارشناس گفت: نظریه جامعه کوتاه مدت و جامعه کلنگی دکتر کاتوزیان از برجسته‌ترین نظریات در پاسخ به این سوال و شناخت جامعه ایرانی است که به پشتوانه دانش اقتصادی، تاریخی، سیاسی و ادبی ایشان حاصل شده است.

علی فلاحیان یکی از ایرادات وارد شده به این نظریه را نادیده گرفتن دوره‌های موفق سلطنت در ایران که موجب آبادانی شده است دانست.

باشگاه «دریچه‌ای به اندیشه» بهمن ۹۶ با نقد کتاب «رساله دکتر فارابی» جان گرفت و تاکنون سی و پنج نشست داشته است.

اعضای نشست دریچه ای به اندیشه هر ماه در تاریخ تعیین شده دورهم جمع شده و کتابی که از قبل رای‌گیری و معرفی شده را بررسی و نقد می نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها