جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
نمایشگاه مجازی کتاب تهران ظرفیت و پتانسیل صنعت نشر را به نمایش گذاشت

حمید قبادی اظهار کرد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران نشان داد که با استفاده از همه ظرفیت‌ها، بهره‌مندی از بستر مجازی، هماهنگی در بین ناشران و مسئولان و همچنین نهادهای مرتبط مثل شرکت پست، این توانمندی در کشور ما وجود دارد که صنعت نشر ظرفیت‌ها و پتانسیل خود را به نمایش گذاشته و نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در‌ گفت‌وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در گام اول، حاصل تلاش و زحمات شبانه‌روزی همکارانم در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران است. به‌نظر من نتیجه این نمایشگاه بسیار مثبت و موفق بوده است.
 
وی افزود: در طول یک‌سال گذشته شاهد شیوع بیماری کرونا و پروتکل‌های خاص بهداشتی بودیم که بر اساس آن هرگونه تجمع از نظر مسائل بهداشتی غیرممکن بود، اما این رویداد مهم در بستر فضای مجازی رقم خورد.
 
او همچنین تصریح کرد: معتقدم که صنعت نشر ایران در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ظرفیت‌های خود را به نمایش گذاشت؛ به‌واقع برگزاری این نمایشگاه اتفاق بسیار مهمی است و حاصل چندین ماه تلاش و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور بود؛ ضمن‌ این‌که شاهد بودیم با وجود همه نواقص و کاستی‌های احتمالی، به بهترین شکل راه خود را پیدا کرد و به ثمر نشست.
 
قبادی با اشاره به استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب تهران عنوان کرد: میزان مراجعه مردم و حجم سفارش‌ها و مرسوله‌های کتاب نشان‌دهنده این است که صنعت نشر کشور این شرایط را دارد تا در موقعیتی به نیازهای جامعه پاسخ دهد و بتواند بر اساس ذائقه، سلیقه و علایق فرهنگی مردم نیاز آن‌ها را تامین کند.
 
وی افزود: این نمایشگاه نشان داد که با استفاده از همه ظرفیت‌ها، بهره‌مندی از بستر مجازی، هماهنگی در بین ناشران و مسئولان و همچنین نهادهای مرتبط مثل شرکت پست، این توانمندی در کشور ما وجود دارد که صنعت نشر ظرفیت‌ها و پتانسیل خود را به نمایش گذاشته و نشان دهد.
 
مشاور اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌‌که تجربه نمایشگاه مجازی کتاب تهران نشان داد که جامعه می‌تواند به سمت روش‌های نوین در حوزه فرهنگ و نشر کتاب گام بردارد، گفت: اما اتفاق مهم‌تر غیر از این دو موضوع، علاقه و نیازی است که در میان مردم کتابخوان وجود داشت، جامعه‌ای که ماه‌ها منتظر یک اتفاق خوب در حوزه کتاب بود از این نمایشگاه بهره برد. همچنین میزان فروش کتاب در نخستین دوره نمایشگاه مجازی نیز اهمیت زیادی دارد.
 
وی با اشاره به اتفاق مهم دیگری که در این رویداد رخ داده است، اظهار کرد: در حوزه نشر شاهد این بودیم که دوستان ما موفق شدند تهدیدی که به واسطه کرونا به جامعه تحمیل شده بود را به یک فرصت تبدیل کنند و درواقع شرایط ناگواری که در جامعه ایجاد شده بود را به فرصت جدیدی مبدل کنند.
 
او همچنین در بخش دیگر صحبت‌های خود تصریح کرد: نشر ما و بسیاری از حوزه‌ها نیاز دارند که بستر فضای مجازی را برای مردم باز کنیم و شرایط استفاده از آن را برای علاقه‌مندان فراهم کنیم، طبیعتا فعالان این حوزه پیش‌بینی کرده‌اند که این اقدام محدود به همین دوره نخواهد بود و معتقدم حتی بعد از عادی شدن شرایط و برگزاری نمایشگاه فیزیکی به فعالیت نمایشگاه‌های مجازی در کشور نیاز داریم.
 
وی افزود: به یاد دارم سال‌ها قبل در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش‌بینی شده بود که نمایشگاه دائمی کتاب تهران را با الهام از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بستر مجازی داشته باشیم، از ده‌ها سال قبل به دنبال آن بودیم که ایده مترقی‌ای بود؛ از این رو که جامعه به این روش‌ها نیاز دارد،
 
حمید قبادی در پایان گفت: در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیش از ۱۷۰۰ ناشر شرکت کردند و این امکان فراهم است که تعداد ناشران بیشتر هم شود؛ این امر موضوعی است که پیش از این سابقه نداشته است و امیدوارم در تجربه‌های بعدی با موفقیت‌های بیشتری همراه باشد.
 
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن آغاز و تا دهم  بهمن ماه در سامانه tehranbookfair.ir ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها