چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
نقطه آغاز توسعه نشر الکترونیک و فروش دیجیتالی کتاب با نمایشگاه مجازی

امیر ناظمی، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: نمایشگاه کتاب تهران به اجبار کرونا، امسال مجازی بود. هرچند لذت ورق زدن کتاب‌ها از ما دریغ شد؛ اما تجربه‌ای بود برای کاهش رفت و آمد پرترافیک و خرید ساده‌تر. خوبی مجازی بودن همین است که می‌شود در چند ساعت آن را تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: نمایشگاه کتاب تهران به اجبار کرونا، امسال مجازی بود. هرچند لذت ورق زدن کتاب‌ها از ما دریغ شد؛ اما تجربه‌ای بود برای کاهش رفت و آمد پرترافیک و خرید ساده‌تر. حالا نمایشگاه تا جمعه تمدید شده است؛ خوبی مجازی بودن همین است که می‌شود در چند ساعت آن را تمدید کرد!
 
حجم فروش کتاب‌ها بسیار بالاست و در ۵ روز نخست ۲۰۰هزار مرسوله پستی سفارش شده است (سفارش پستی با فاصله زمانی از خرید انجام می‌شود)؛  یعنی روزانه ۴۰هزار سفارش؛ و حجم خرید به حدود ۲ میلیون کتاب رسیده است.
 
برگزاری نمایشگاهی مجازی با ابعاد بزرگ نمایشگاه کتاب تهران، اما چالش هم کم نداشت. مجازی بودن ما را در کنار برگزارکنندکان حوزه فرهنگ قرار داد تا تلاش‌های آن‌ها را شاهد باشیم. این همکاری البته درس‌آموزی‌هایی هم برای ما و هم برای حوزه فرهنگ داشت.
 
تلاش داشتیم تا هر چالشی پیش می‌آید در کمترین زمان و خارج از رویه‌های معمول همراه باشیم؛ تا در ازاء دریغ شدن لذت ورق زدن کتاب‌های نو، تجربه خرید آنلاین هم به مرور لذت‌های خودش را بیابد.
 
این تجربه بزرگ نقطه آغاز توسعه نشر الکترونیک و فروش دیجیتالی کتاب خواهد بود. شاید باید این پرسش را از خود بپرسیم چرا این سایت همیشگی یا فصلی نباشد؟ هرچند ارسال رایگان فقط در زمان نمایشگاه باشد.
 
یا چرا به نمایشگاه‌های کتاب تخصصی فکر نکنیم؟ چرا به نمایشگاه کتاب‌های پزشکی یا نمایشگاه کتاب‌های اقتصاد یا ... فکر نکنیم؟
 
تجربه نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند دائمی، می‌تواند تخصصی، می‌تواند دوره‌ای (فصلی) باشد؛ با انبوهی از رویدادهای جانبی و بهبود تجربه کاربری.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها