سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب نشان از جامعه کتابخوان دارد

مدیر انتشارات فرهنگ معاصر، گفت: معتقدم به‌دلیل کتابخوانی جامعه و علاقه مردم به کتاب است که چنین استقبالی از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، مدیرمسئول انتشارات فرهنگ معاصر در گفت‌وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، اظهار کرد: برخلاف تصور عده‌ای که معتقدند برگزاری نمایشگاه کتاب اعم از فیزیکی یا مجازی می‌تواند به کتابفروشان ضربه بزند، عقیده دارم اگر آسیبی هم باشد، کوتاه‌مدت است، ولی در درازمدت منافع برگزاری چنین رویداد فرهنگی به نفع همه است.
 
وی ادامه داد: اعتقاد شخصی من این است که هرچیزی بتواند دایره مطالعه و کتابخوانی را در جامعه گسترده کند، ولو اینکه در کوتاه‌مدت برای اقشاری آسیب‌زا باشد، ارزشمند است. به هر شکلی، کالای فرهنگی باید به دست مردم برسد.
 
این ناشر باسابقه گفت: گستره وسیع جغرافیایی که این نمایشگاه پوشش داده، یک مزیت بزرگ است و به‌نوعی عدالت و نگاه برابر بین تهران و شهرستان‌ها در دسترسی به کتاب برقرار شده است. در این چند روزی که از نمایشگاه مجازی می‌گذرد، تعداد زیادی درخواست و سفارش کتاب از شهرستان‌های دورافتاده‌ای داشتیم که حتی اسمشان را هم نشنیده بودیم و این موضوع موجب مسرت است که همه مردم ایران می‌توانند با شرایط برابر و بهره‌مندی از تخفیف و امکان ارسال رایگان کتاب، در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور حضور داشته باشند. این برابری جغرافیایی شامل ناشران شهرستانی هم می‌شود و حتی یک ناشر در گناوه هم می‌تواند کتاب‌های خود را عرضه کند.
 
موسایی در ادامه با اشاره به استقبال مردم از نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیان کرد: استقبال خیلی خوب و فراتر از انتظار ما بود. این نشان می‌دهد که مردم ما خیلی زود با شیوه‌های جدید عرضه و خرید کالا ازجمله کتاب مأنوس شده و آن‌را یاد می‌گیرند. پس از دوره کرونا هم آرام آرام مردم و جامعه به سمت خرید آنلاین حرکت خواهند کرد. خواه ناخواه دنیا به سمت پیشرفت و استفاده هرچه بیشتر از تکنولوژی در زندگی روزمره می‌رود و ما هم باید با این موج همراه شویم. این نمایشگاه می‌تواند موجب تسریع حرکت ما در این مسیر شود.
 
وی افزود: توصیه‌ام به همکاران کتابفروشم این است که در کنار حفظ فروشگاه فیزیکی کتاب خود، به بحث فروش آنلاین توجه بیشتری نشان دهند. علاوه بر درهای کتابفروشی‌ها، درگاه‌های مجازی کتابفروشی‌ها هم باید به روی مردم باز شوند.
 
مدیر انتشارات فرهنگ معاصر، تأکید کرد: این میزان از استقبال از اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، برایم غیرقابل تصور بود. البته ناگفته نماند که تخفیف خوب و ارسال رایگان نیز در میزان استقبال مردم تأثیرگذار بوده است، ولی باز هم هر عاملی بتواند موجب تشویق مردم به کتابخوانی و بالا رفتن سرانه مطالعه شود، ارزشمند است. با آمارهایی که از سوی برخی مراجع درباره پایین بودن سرانه مطالعه در جامعه اعلام می‌شود، موافق نیستم. معتقدم که به دلیل کتابخوانی جامعه و علاقه مردم به کتاب است که چنین استقبالی از نمایشگاه کتاب صورت می‌گیرد.
 
داوود موسایی گفت: حدود 200 عنوان کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب تهران عرضه کردیم.
 
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا هشتم  بهمن‌ماه در سامانه tehranbookfair.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها