مدیر فعالیت‌های فرهنگی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران:

نمایشگاه مجازی کتاب تهران راهی برای بازخوانی تجربه‌های گذشته و ترسیم آینده پیش‌روست

احمد شاکری با اشاره به اینکه کرونا این فرصت را برای تامل یک‌ساله به همه داده است که درنگی در آداب حرفه‏‌ای نشر داشته باشیم گفت: مدیران ارشد نمایشگاه قائل بر این بودند که می‌‏توان از تجربه نمایشگاه مجازی به‌عنوان نقطه عطفی برای نشر و همچنین دگردیسی نمایشگاه فیزیکی در نظر گرفت.
نمایشگاه مجازی کتاب تهران راهی برای بازخوانی تجربه‌های گذشته و ترسیم آینده پیش‌روست
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، احمد شاکری، مدیر فعالیت‌های فرهنگی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در گفت‌وگو با روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی قسمتی از جنبه نمایشگاهی، نمایشگاه مجازی کتاب است اظهار کرد: سی‌ودو دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی شده است، تجربه‌های بسیاری انباشته شد و درواقع رسوب و انباشتی از تجربیات داریم؛ بنابراین با توجه به شرایط جدیدی که در آن قرار داریم ساختار صنعت نمایشگاهی در همه حوزه‌ها، پوست‌اندازی جدی برای چشم‌انداز جدید خواهد داشت.
 
وی ضمن بیان اینکه در دوران پسا کرونا و در نگاه آینده‌نگر، وجود فضایی همچون در کنارهم بودن نمایشگاه فیزیکی و مجازی اتفاق دور از دسترسی به نظر نمی‌رسد، گفت: تصمیمی که در مجموع مدیریتی نمایشگاه گرفته شد این بود که بتوانیم به صورت مختصر، با توجه به امکانات و فضای موجود و همچنین محدویت‌های مرتبط با کرونا برنامه‌هایی را بر سه محور بازخوانی و آسیب‌شناسی از نمایشگاه فیزیکی گذشته، و نیز توصیفی از حال و وضعیت کنونی داشته باشیم برای اینکه بدانیم درآینده چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم.
 
شاکری در ادامه عنوان کرد: می‌توان گفت این نگاه، نوعی نگاه آینده‌پژوهانه است که ابتدا ضعف‌ها و نقاط قوت پدیده و رویداد مورد نظر را شناسایی کرده و آن را در زمان حال توصیف می‌کند برای اینکه بتواند چشم‌اندازی در آینده برای آن ترسیم کند.
 
مدیر فعالیت‌های فرهنگی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به اینکه در 30 سالگی نمایشگاه کتاب تهران نیز از نحوه فعالیت نمایشگاه بازخوانی صورت گرفت، شرایط کنونی کرونا را به‌عنوان یک توفیق اجباری برای این فضا دانست و بیان کرد: یکی از محاسن کرونا این بود که سبب شد محتوا با سرعت بیشتری به حوزه نشر بین‌الملل نزدیک شود. عبارت مصطلحی که گفته می‌شود این است که در طول سالیان گذشته این ظرف درست شد ولی مظروف آن همیشه کم و کاستی‌هایی داشت؛ ضمن اینکه به هر حال حوزه محتوا، بخش مهمی از حوزه نشر و نمایشگاهی ما است؛ یعنی اگر ما نمایشگاه را به‌عنوان یک پیکره در نظر بگیریم اجزایی که این پیکره را می‌سازند، عملا نقش مهمتری دارند.
 
شاکری افزود: کرونا این فرصت را برای تامل یک‌ساله به همه داده است که درنگی در آداب حرفه‏ای نشر داشته باشیم تا اگر اشتباهی مرتکب شدیم آن را ترمیم کنیم یا اگر نقاط قوتی هست آن را تقویت کنیم. درباره نمایشگاه نیز همین نگاه وجود دارد، یعنی مدیران ارشد نمایشگاه قائل بر این بودند که می‏توان از تجربه نمایشگاه مجازی به‌عنوان نقطه عطفی برای نشر و همچنین دگردیسی نمایشگاه فیزیکی در نظر گرفت.
 
مدیر فعالیت‌های فرهنگی با اشاره به اینکه هر اتفاقی در هر نمایشگاهی پیش آید مختص خود همان نمایشگاه است عنوان کرد: هرچه پیش می‌رویم، درمی‌یابیم نگاه مردم به فضای مجازی در حال تغییر است و نگاه گلخانه‌ای به فضای نشر به سمت رشد طبیعی پیش می‌رود. نمایشگاه کتاب تهران نیز نسخه‌ای است که قاعدتا نمونه و سابقه مشابهی نداشته است؛ هرچند تلاش شده در نسخه مجازی نمایشگاه کتاب تهران از تجربه کشورهای دیگر نیز استفاده شود، ولی حقیقت این است که تمام این فرآیند به دلیل اینکه کارکرد نمایشگاه مجازی کتاب تهران فروشگاه-نمایشگاه است، آزمون مهمی در صنعت نشر ما به شمار می‌رود.
 
شاکری درباره برنامه‌های فرهنگی که برای ایام نخستین نمایشگاه مجازی کتاب در نظر گرفته شده است گفت: یکی از بخش‌هایی که در حوزه فعالیت‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است نشست‌های فرهنگی و گفت‌وگو با متخصصان و بزرگان حوزه نشر است. برای این ایام نشست‌هایی آنلاین و آفلاین در نظر گرفته شده و سعی شده تا حد امکان وحدت موضوعی در برنامه‌ها رعایت شود و قرار است بزرگانی در صنف نشر نگاه و ایده‌‌های خود را بیان کنند.
 
در ادامه بیان کرد: در ادامه تجربه برنامه‌های هفته کتاب، برنامه‏های دیگری پیش‏بینی شد که در شکل‌های مختلفی در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ادامه و استمرار پیدا کرد. بنابراین در زمان محدود موجود از افراد مختلفی دعوت کردیم تا در این برنامه‌ها حضور داشته باشند، همکاران بخش بین‌الملل نیز برنامه‌های متفاوت پرباری را در مسیر مشخصی در فضای داخلی و بین‌المللی طراحی کردند. برآیند این دو امر، نگاهی است که در آن به بضاعت‌های نشر ما چه به لحاظ فرهنگی و چه به لحاظ اقتصادی و ... در نسخه داخلی و بین‌المللی توجه می‌شود.
 
شاکری گفت: در این برنامه‌ها بناست تا بحث‌هایی در راستای هم‌افزایی بخش دولتی و خصوصی در صنعت نشر، اقتصاد نشر، رفتارشناسی خرید کتاب، ابزارهای نوینی چون استارتاپ‌ها، نشر دیجیتال، کتاب‌های صوتی، نشر الکترونیک و تولید نسخه بومی آن، بررسی جایگاه ترجمه در اقتصاد نشر، تمهیدات صنعت نشر برای افراد دارای معلولیت، جایگاه تصویرگران در این حوزه و همچنین بازخوانی روایت‌ افراد مختلف از نمایشگاه فیزیکی و تجربه شرایط کرونایی و ... مطرح و  مورد بررسی قرار گیرد.
 
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا ششم  بهمن‌ماه در سامانه tehranbookfair.ir ادامه دارد.
کد مطلب : ۳۰۱۷۵۶
http://www.ibna.ir/vdcjivetmuqeyaz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما