پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
با نمایشگاه مجازی کتاب می‌توان در خانه نشست و کتاب خرید

غلامرضا امامی عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اقدامی مبارک و میمون است تا بلکه این آب رفته به جوی بازگردد و مردم ما بیشتر با کتاب آشنا شوند. خوشبختانه به برکت فضای مجازی می‌توان هم کتاب را دید و هم خرید و نیازی نیست که در این روزهای سرد و سخت، در این ایام دلگیر و بلاخیز ازدحامی بی‌حاصل صورت گیرد.

غلامرضا امامی پژوهشگر، نویسنده و مترجم در گفت‌وگو با روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران درباره نخستبن دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: نمایشگاه کتاب یک واقعه و یک حادثه برای کتاب دوستان بود. هرچند که از بد حادثه بسیاری از کتاب‌خوانان و کتاب دوستان سال‌هاست که با کتاب قهر کردند. در روزگار قاجار که کتاب‌های چاپ سنگی عرضه شد با دریغ و افسوس تیراژ کتاب بیش از تیراژ برخی از کتاب‌هایی است که این روزها می‌بینیم و می‌شنویم.

وی در ادامه گفت: در کشوری که نزدیک پانزده میلیون دانش‌آموز دارد و شمار فراوانی دانشجو، دریغ و درد که کتاب در تیراژ دویست نسخه یا حداقل پانصد نسخه منتشر می‌شود و این باز می‌گردد که ما برای بچه‌هایمان به پفک، پیتزا و در کل غذا بیشتر ارزش قائل هستیم تا کتاب.

او همچنین عنوان کرد: چند سال پیش هم گفتم با این شهریه‌های میلیونی که برای ثبت‌نام کودکان و دانش‌آموزان در دبستان و دبیرستان اخذ می‌شود چه زیانی دارد که مدیران دبستان‌ها و دبیرستان‌ها از پدران بچه‌ها بخواهند -نه به صورت اجباری- به خواست خود می‌خواهند و دوست دارند در کنار شهریه‌های میلیونی کتابی هم به کتابخانه مدارس هدیه کنند تا کتابخانه‌ها این گونه پربار شود. بی‌گمان کسانی می‌توانند که بیش از یک کتاب هم اهدا کنند.

این نویسنده در ادامه افزود: می‌توان کتابخانه‌های گرد و غبار گرفته مدارس، دبستان‌ها و دبیرستان‌ها را نو کرد و گرد و غبارش زدوده شود. گذشته از آن چه اشکالی دارد که در زنگ انشاء از کودکان و نوجوانان خواسته شود خلاصه کتابی را برای همسالان خود بازگو کنند.

امامی با اشاره به این که بی‌گمان نمایشگاه کتاب با انبوه خریداران حادثه‌ای بزرگ است بیان کرد: چند سال پیش پیشنهاد دادم که کتاب‌های تازه در غرفه کتابفروشان از کتاب‌های قدیمی همانند همه‌جای جهان جدا شود تا بینندگان بتوانند به راحتی دریابند چه کتابی تازه است. گذشته از آن در نمایشگاه کتاب هم غرفه‌های بیشمار کتاب‌های کودکان و نوجوانان در سالن‌هایی جدا وجود دارد، هم ناشران آموزشی و دانشگاهی حضور دارند و هم ناشران عمومی.

این مترجم ضمن بیان این که در روزهای سخت و سرد بلیه جهانی کرونا، روزگار دوری و دوستی نمی‌توان از کتاب جدا شد اظهار کرد: کرونا با همه نقمتی که داشت می‌تواند نعمتی هم داشته باشد این که خانواده‌ها گردهم آیند پدران و مادران بیشتر با فرزندان خود سخن بگویند و برایشان بیشتر کتاب بخوانند.

وی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اقدامی مبارک و میمون است تا بلکه این آب رفته به جوی بازگردد و مردم ما بیشتر با کتاب آشنا شوند. خوشبختانه به برکت فضای مجازی می‌توان هم کتاب را دید و هم خرید و نیازی نیست که در این روزهای سرد و سخت، در این ایام بلگیر و بلاخیز ازدحامی بی‌حاصل صورت گیرد و خدای ناخواسته بیماری پیش آید.

غلامرضا امامی در پایان گفت: در این روزها می‌توان در خانه نشست و به برکت فضای مجازی به نمایشگاه کتاب سر زد؛ اقدام مبارکی است. به هر حال بودن نمایشگاه کتاب حتی به صورت مجازی، بهتر از نبودن آن است.

در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، کتاب ها به صورت رایگان ارسال می شوند و علاقه‌مندان می توانند برای تهیه کتاب از اول تا ششم بهمن ماه به سامانه tehranbookfair.ir  مراجعه کنند.

ساعت بازدید و خرید در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به صورت 24 ساعته است و کتاب های ناشران داخلی با تخفیف 20درصدی و کتاب های ناشران خارجی با تخفیف 50درصدی ارائه می شود

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها