چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
نمایشگاه مجازی کتاب یک تلاش فرهنگی است

غلامرضا منتظری با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب یک حرکت ارزشمند و تلاش فرهنگی خوب است، گفت: نمایشگاه کتاب یک سفره فرهنگی است که نیازهای فکری و معنوی ما را تامین می‌کند و ناشران و نویسندگان نیز سالانه منتظر این رویداد هستند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، غلامرضا منتظری، نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه کتاب یکی از مهمترین عناصر شکل دادن به اندیشه، دانش و بینش انسان است، اظهار کرد: اگر علاقه‌مند هستیم سطح دانش و بینش جامعه ارتقا پیدا کند و جامعه‌ای دانا و توانا داشته باشیم یکی از موارد اساسی آن مطالعه و پژوهش است؛ زیرا کتاب حاصل جد و جهد و تلاش‌ متفکرانی است که می‌تواند چراغ راه زندگی مردم باشد.

وی افزود: یکی از بهترین فرصت‌های فرهنگی برای بهره‌مندی از کتاب، نمایشگاه‌های کتاب است که هر سال در شرایط عادی برگزار می‌شد و نقطه امیدی برای دوستداران کتاب بود تا با قیمت بهتر و سهولت از تنوع نشر متناسب با نیازهای خودشان استفاده کنند.
 
منتظری با اشاره به شرایط خاص امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا عنوان کرد: تعطیل کردن نمایشگاه‌های کتاب در این شرایط هنر نیست بلکه مبحث اصلی، حل مساله است؛ مساله‌ای که وقتی حل می‌شود زیبا است. ما اکنون با کرونا روبرو هستیم و باید تدبیر کنیم که متناسب با شرایط فعلی نمایشگاه برگزار شود.
 
نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مطالعه، دانش، بینش و پژوهش در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود و نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند موجب دسترسی بیشتر و بهتر به کتاب شود، باید استمرار پیدا کند و اگرچه شاید در عمل با برخی نواقص مواجه شویم اما باید راه خود را ادامه دهیم.

منتظری با بیان اینکه از نمایشگاه مجازی کتاب نباید انتظار نمایشگاه‌های پیشین را داشت، بیان کرد: نمایشگاه کتاب یک سفره فرهنگی است که نیازهای فکری و معنوی ما را تامین می‌کند و از سوی دیگر ناشران و نویسندگان نیز سالانه منتظر این رویداد هستند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند؛ عدم برگزاری آن‌ آسیب جدی به حوزه نشر وارد می‌کند.

وی با طرح این موضوع که آسیب به اقتصاد نشر موجب می‎شود نویسندگان شوق و ذوق لازم برای ادامه فعالیت را نداشته باشند، اظهار کرد: یک نویسنده می‌خواهد نوشته‌هایش به جامعه راه پیدا کند و مردم آن‌ها را بخوانند، اگر این امکان نباشد دلسرد می‌شود. به همین دلیل است که معتقدم چراغ نمایشگاه‌های کتاب نباید خاموش شود و به تناسب شرایطی که در آن هستیم باید آ‌ن‌ها را بسط و گسترش دهیم.
 
منتظری با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران توضیح داد: این رویداد یک حرکت ارزشمند بوده و تلاش فرهنگی خوبی است، باید استمرار داشته باشد و نهادهای مختلف برای برگزاری آن همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی گفت: در روزهای آغازین کرونا رغبت زیادی برای استفاده و خرید اینترنتی دیده نمی‌شد اما به مرور که توانایی، دانش فنی و مهارت‌ها به تجربه افزوده شد شاهد هستیم که بسیاری از همایش‌ها، سمینارها و نشست‌های علمی، پژوهشی و اداری به صورت وبینار برپا می‌شود و نمایشگاه کتاب تهران هم از این قاعده مستثنی نیست.
در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، کتاب‌ها به‌صورت رایگان ارسال می‌شوند و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب از اول تا ششم بهمن‌ماه به سامانه tehranbookfair.ir  مراجعه کنند.

ساعت بازدید و خرید در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به‌صورت 24 ساعته است و کتاب‌های ناشران داخلی با تخفیف 20 درصدی و کتاب‌های ناشران خارجی با تخفیف 50 درصدی ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها