چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
کتاب‌هایی نفیس و کمیاب با مشارکت مردمی به مخازن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه شد

معاون اداره‌کل فراهم آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از اهدای 9 عنوان کتاب نفیس و کمیاب به مجموعه منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به‌نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فرناز محمدی، معاون اداره‌کل فراهم آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در توضیح این خبر گفت: گروه مبادله و اهدای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با همراهی و مشارکت مردمی، موفق به افزودن 9 عنوان کتاب کمیاب و نادر چاپی به مجموعه منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان میراث ماندگار ایرانیان شد.

وی ادامه داد: کتاب های چاپ سنگی با عنوان «کلیات سعدی»، « تذکره المتقین»، «دیباچه کتاب شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی»، «انقلاب طوس» و «سرگذشت پیر کنت دو مونت کریستو با ترجمه خلیل نژاد به ترتیب متعلق به سال‌های 1272، 1290 ، 1295، 1296 و 1322 به همراه 2 جلد نشریه سنگی «حبل المتین» و «صور اسرافیل» از مجموعه اهدایی مینا ملاجان و عابدی، برای نگهداری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اهدا شده‌است.

محمدی عنوان کرد: همچنین از مجموعه اهدایی زنده یاد احمد ایوبی، سه کتاب نفیس چاپ سربی ‌با عنوان «قطعات منتخبه» و «کرائم اخلاق» و «شعائر دینی» متعلق به سال های 1312، 1320 و 1324 فراهم‌آوری شده‌است.

معاون اداره کل فراهم آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: یک جلد کتاب چاپی کمیاب و نادر دیگر با عنوان «FLIGHTS OVER ANCIENT CITIES OF IRAN » دریافت شد. این کتاب را اری‍ش‌ ف‍ردری‍ش‌ اشمیت استاد مؤسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو براساس پژوهش‌های گسترده‌ای که از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۹ در مناطق مختلف ایران نظیر تخت جمشید انجام داد، تدوین کرده‌است. در این کتاب بیش از صد عکس هوایی از محوطه‌های باستانی ایران و چند شهر قدیمی به همراه توضیحات نگارنده آورده شده است و اشمیت پس از بازگشت این کتاب را در سال 1940 منتشر کرد.

وی گفت: اولین عکسبرداری هوایی درایران در این کتاب ثبت است که اهمیت بسیاری دارد. همچنین تعدادی از محوطه‌های باستانی شاخص و مهمی که در این کتاب معرفی و عکس هوایی آن‌ها ارائه شده‌است به مرور از میان رفته‌اند و یا به دلیل رخدادهای طبیعی و دست اندازی‌های انسانی تغییر شکل پیدا کرده‌اند و در نتیجه عکس‌های موجود در این کتاب، ‌مدارک ارزشمندی در شناخت گذشته آثار باستانی به شمار می‌آیند.

فرناز محمدی تاکید کرد: کتاب مورد نظر از جمله کتاب‌های نادر از نظر تدوین به شمار می‌رود ضمن اینکه توضیحات صحیح و علمی اشمیت منبع خوبی برای علاقمندان به تهیه عکس‌های هوایی در باستان‌شناسی و شیوه شرح و تفسیر آن‌ها است. علاوه بر عکس‌های باکیفیت کتاب، تعداد پنج نقشه هوایی از برخی از استان‌های ایران همراه با ذکر دقیق سکنونت گاه‌های خرد و کلان، روستاها، بخش و شهرها، رودها، کوه ها، راه ها و غیره بر غنای مطالب آن افزوده است. ترجمه فارسی این کتاب در سال 1376 توسط پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور نیز منتشر شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اداره کل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از همه مردم دوستدار کتاب و کتابخوانی دعوت می‌کند، کتابخانه‌های شخصی یا کتاب‌های مازاد خود را به کتابخانه ملی اهدا کنند؛ اهدای این نسخ کمک می‌کند که در کنار تکمیل مجموعه کتابخانه ملی، دسترسی جامعه علمی و کتاب دوست در داخل و خارج از کشور به منابع تسهیل و تسریع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها