پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷
برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند صدمه‌ وارده بر فرهنگ و کتاب را جبران کند

علی چنگیزی بیان کرد: بستر مجازی فرصت‌هایی را برای عبور از این بحران فراهم کرده است که نمی‌توان از آن چشم پوشید و قطعا با برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی می‌توان دست کم بخشی از صدمه‌هایی را که عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به ناشران یا نویسنده‌ها و به طور کل به بخش فرهنگ و کتاب وارد آورده جبران کرد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی چنگیزی نویسنده در گفت‌وگو با روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران درباره برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: به‌نظرم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به صورت مجازی در شرایط موجود کار درستی است. مصداق بارز آن مثل که گفته: «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل.» شرایطی که پیش آمد و کماکان در دل آن هستیم نباید موجب ناامیدی و ترک فعل و شانه خالی کردن از مسئولیت شود، بلکه با حرکت، به کارگیری اندیشه‌های نو و اجرای این اندیشه‌ها می‌شود تهدید را به فرصت تبدیل کرد یا در جهت تبدیل تهدید به فرصت کوشید.
 
او با اشاره به این که بستر مجازی فرصت‌هایی را برای عبور از این بحران فراهم کرده است که نمی‌توان از آن چشم پوشید بیان کرد: قطعا با برگزاری درست، هدفمند و هوشمندانه نمایشگاه کتاب مجازی می‌توان دست کم بخشی از صدمه‌هایی را که عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به ناشران یا نویسنده‌ها و به طور کل به بخش فرهنگ و کتاب وارد آورده جبران کرد.
 
این نویسنده در ادامه افزود: اکنون علاوه بر آن‌که فرصتی است تا برای اولین بار برگزاری نمایشگاه کتاب را به صورت مجازی امتحان کنیم، فرصت دیگری هم هست تا به گونه دیگر زوایای مغفول مانده نمایشگاه کتاب تهران را برجسته و چه بسا دوباره زنده کنیم. همه‌گیری ویروس کرونا فرصتی به وجود آورد برای دوباره نگاه کردن به عادت‌هایی که به آن خو گرفته‌ایم. ترک عادت‌ها گرچه سخت است اما گه گاه برای بقا و رشد نیازمندش هستیم.
 
علی چنگیزی در پایان با اشاره به این که نمایشگاه کتاب تهران حتی به صورت مجازی‌اش گردش مالی بسیاری برای ناشران دارد گفت: اما آن‌چه من از این نمایشگاه انتظار دارم به عنوان یک فعال فرهنگی یا نویسنده یا هر چه نامش بدهید جز فروش کتاب نگاهی دوباره به اهداف این نمایشگاه و باززنده کردن این اهداف و باز تعریف این نمایشگاه است. وقت آن است که عادت کهنه جنبه‌های دیگر نمایشگاه کتاب تهران را برجسته کنیم طبعاً در کنارش کتابفروشی و عرضه محصولات فرهنگی هم انجام شود.
 
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم  بهمن ماه برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها