چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
نمایشگاه مجازی کتاب کمکی به صنعت نشر است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین جلالی گفت: ما نیازمند حضور کتاب در فضای مجازی هستیم و به‌نظرم تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران می‌تواند کمکی به صنعت نشر کرده و ایده مثبتی برای استمرار و ادامه این فعالیت باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین جلالی، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه کتاب در دنیا مظلوم و در کشور ما مظلوم‌تر است، گفت: کتاب هنوز جای خود را در میان مردم و جوانان ما باز نکرده است، زیرا هنوز بهای لازم به کتاب، کتابدار، کتابخانه و کتاب داده نمی‌شود و امید اهالی نشر به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است که هر سال در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شد و فرصتی بود تا کتاب خود را به جامعه نشان دهد که امسال برگزار نشد.
 
وی افزود: به دنبال عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به‌دلیل بیماری کرونا، نمایشگاه مجازی کتاب بهترین راهکار و گزینه انتخابی برای پُر کردن جای نمایشگاه کتاب است؛ هرچند مواجهه، مشاهده و حضور اهمیت زیادی در انتخاب کتاب دارد اما فعلا چاره دیگری نیست.
 
 
او با بیان اینکه امروز درس‌های دانشگاه، آموزش و پرورش و سایر حوزه‌ها هم به‌صورت آنلاین و مجازی برگزار می‌شود، عنوان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب نیز حداقل‌ترین کاری است که می‌توان در حوزه نشر انجام داد و به‌نظر می‌رسد که این رویداد حداقل به‌عنوان یک تجربه برگزار شود و از آنجایی که یک روش آزمون و خطا است ممکن است خوب باشد و تجربه مثبتی باشد که در آینده هم استمرار داشته باشد.
 
 دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: من معتقدم چه نمایشگاه کتاب تهران را به شکل فیزیکی داشته باشیم و چه نداشته باشیم ما نیازمند حضور کتاب در فضای مجازی هستیم؛ به‌نظرم تجربه برگزاری این نمایشگاه می‌تواند کمکی به صنعت نشر کرده و ایده مثبتی برای استمرار و ادامه این فعالیت باشد.
 
 
جلالی با طرح این موضوع که امروز فضای مجازی در کشور ما توسعه زیادی پیدا کرده و دولت به سمت الکترونیک شدن حرکت کرده است، گفت: باید توجه داشته باشیم که این معادله دو طرف دارد؛ یک طرف آن ارائه محتوا در فضای مجازی و طرف دیگر آن مطالبات و مراجعات است یعنی میزان علاقه‌مندی مردم به کتاب و تهیه کتاب.
 
 
وی در این زمینه توضیح داد: تا زمانی که عطش و تشنگی مراجعان را نسبت به کتاب ایجاد نکنیم ممکن است این کارها چندان دیده نشود، به همین دلیل نیاز به تبلیغ داریم؛ علاوه بر اینکه کتاب باید در فضای مجازی موجود باشد باید تنوع نیز وجود داشته باشد؛ همچنین قیمت کتاب باید مناسب و مطلوب باشد تا انگیزه و علاقه به کتاب ایجاد شود.
 
 حسین جلالی در پایان گفت: برای ایجاد انگیزه باید تلاش‌هایی خارج از نمایشگاه مجازی کتاب انجام داد. بهتر است انگیزه‌های کتابخوانی را در میان مردم ایجاد کنیم زیرا این انگیزه‌ها است که موجب موفقیت می‌شود.
 
 نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم  بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها