سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
جلسه نقد و بررسی کتاب  «تاریخچه انیمیشن در ایران» برگزار شد

به همت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره و با همکاری دانشکده هنر دانشگاه، در سیزدهمین جلسه نقد کتاب سوره، نقد و بررسی کتاب «تاریخچه انیمیشن در ایران» تألیف مهین جواهریان با حضور کیارش زندی منتقد کتاب، دوشنبه 22 دی ماه 1399 به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت معاونت پژوهشی دانشگاه و با همکاری دانشکده هنر سوره، سیزدهمین جلسه نقد کتاب سوره، به بررسی کتاب «تاریخچه انیمیشن در ایران» تألیف مهین جواهریان به میزبانی رامتین شهبازی با حضورکیارش زندی منتقد کتاب و جمعی از استادان و دانشجویان علاقه مند پرداخته شد.
در کتاب «تاریخچه انیمیشن در ایران» مخاطبان با پیشینه، سیر تکامل و تکوین نقاشی متحرک در ایران آشنا می‌شوند. مولف در تدوین کتاب از منابع متعددی بهره برده است که این منابع عبارت ‌اند از : آرشیو فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سیمای جمهوری اسلامی ایران و نشریات بین‌الملل (آسیفا) است .

در بخشی از این کتاب،در خصوص گفت و گو و مکاتبه با هنرمندان تبیین شده است که برخی از موضوعات کتاب شامل:آغاز انیمیشن در ایران، انیمیشن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انیمیشن در سیمای جمهوری اسلامی ایران، تولیدات فیلم انیمیشن در بخش خصوصی، تجربه‌ها در انیمیشن، مراکز دانشگاهی و آموزشی فیلم‌سازی انیمیشن در ایران، عوامل تولید فیلم انیمیشن و کتاب‌های تالیف و ترجمه شده در زمینه انیمیشن و پایان‌نامه‌های دانشجویی می شود.

در ابتدای جلسه، مهین جواهریان نویسنده اثر با بیان خاطره ای از 33 سال گذشته در رابطه با نگارش این اثر گفت: نزدیک به 33 سال گذشته استاد نورالدین زرین‌کلک زمانی که از ایران مهاجرت می کردند از من خواستند تا تاریخچه انیمیشن ایران را بنویسم و به دلیل تبعیت از استادم این کار را پذیرفتم.

کیارش زندی منتقد این اثر نیز در رابطه با کتاب «تاریخچه انیمیشن» افزود: چاپ نخست این اثر سال 1378 بوده است و اینکه این کتاب چاپ دومی ندارد یکی از معایب این اثر محسوب می شود چراکه سند تاریخی انمیشن ایران این کتاب است وکتاب «تاریخچه انیمیشن» برای من جایگاه ویژه ای دارد.

وی در رابطه با جلد این اثر گفت:در طراحی جلد کتاب از فرم های ایرانی استفاده شده و جلدی معقول است دلی آنچه به ارزشمندی کتاب اضافه می کند استفاده از فیلیپ بوک در صفحات کتاب است که به جذابیت های بصری این اثر می افزاید.

زندی افزود: قطع کتاب «تاریخچه انیمیشن» قطع وزیری است که در سال 78 قطعی جدید بوده است؛ در فهرست مطالب این اثر نیز سوابق و ویژگی های مولف نوشته شده است و در فصل اول کتاب به ریشه های کهن  و میل تصویر به حرکت و تعریف کلی انیمیشن پرداخته شده که در فصل دوم نیز، انیمیشن در ایران از دهه  به بعد30 آغاز می شود.

جواهریان با بیان اینکه کتاب را در یک فضای خشک به نگارش درآوردم، گفت: زمانی که اقدام به نگارش کتاب کردم فضای خشک و خالی حاکم بود و فقط توانستم اطلاعات را جمع آوری و ثبت کنم تا افراد بتوانند روی آنها تحقیق انجام دهند؛ در این کتاب سعی شده است کوچکترین اتفاقات و موضوعاتی که در زمینه انیمیشن رخ داده ثبت شود حتی موضوعات پایان نامه در این کتاب بستر مطالعات زیادی را برای مخاطبین فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: چاپ کتاب «تاریخچه انیمیشن» به دلیل نبود کاغذ 11سال به طول انجامید و به دلیل اینکه بودجه کافی نداشتیم نتوانستیم این کتاب را به چاپ دوم برسانیم، ما نخستین کشوری هستیم که انیمیشن را شناخته ایم و انیمیشن امروزه ما هنوز سبک مشخصی ندارد تا هویت اصلی خودش را پیدا کند.

در ادامه جلسه، محمد رضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رابطه با سلسله نشست های دوشنبه های نقد کتاب دانشگاه سوره گفت: مجموعه نشست های دوشنبه های نقد کتاب دانشگاه سوره دنیای جدیدی را برای ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به وجودآورده است و ما قدردان مجموعه دانشگاه سوره هستیم.
وی افزود:کتاب «تاریخچه انیمیشن» کتابی ارزشمند است و این اثر می تواند با سرمایه گذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ دوم را آغاز کند.

زندی نیز در نقد این اثر گفت: سیر تحولات اجتماعی بر روی انمیشن سازی در این اثر دیده نمی شود و و جای این جمع آوری تاریخی در کتاب تاریخچه انیمیشن خالی است.
* در انتها نیز به تمامی سوالات علاقه مندان در این حوزه پاسخ داده شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها