سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
جایگزین بوک اکسپو آمد/ اولین نمایشگاه کتاب آمریکا بعد از اعلام تعطیلی بوک‌اکسپو

نمایشگاه کتاب آمریکا (BEA)مشهور به بوک ‌اکسپو بیش از یک قرن در شهرهای مختلف آمریکا هر سال میزبان ناشران و کتابفروشان بوده ولی با شیوع ویروس کرونا مسئولان این نمایشگاه اعلام کردند که دیگر این نمایشگاه نمی‌توان میزبان ناشران و فروشندگان کتاب باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، بعد از اعلام تعطیلی نمایشگاه کتاب آمریکا موسوم به بوک ‌اکسپو، فروشندگان کتاب و ناشران این کشور با هماهنگی مجله پابلیشرزویکلی قصد دارد نمایشگاه کتاب جایگزینی برپا کنند که به نمایشگاه کتاب آمریکا (US Book Show) مشهور شده است. اولین نمایشگاه کتاب آمریکا به جای بوک‌اکسپو قرار است در ماه می امسال برگزار شود.
 
نمایشگاه کتاب آمریکا (BEA)مشهور به بوک ‌اکسپو بیش از یک قرن در شهرهای مختلف آمریکا هر سال میزبان ناشران و کتابفروشان بوده ولی با شیوع ویروس کرونا مسئولان این نمایشگاه اعلام کردند که دیگر این نمایشگاه نمی‌توان میزبان ناشران و فروشندگان کتاب باشد.
 
این نمایشگاه که نخستین نمایشگاه کتاب سالانه در آمریکای شمالی و بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب انگلیسی زبان جهان است از سال ۱۹۰۲ با حضور «مارک تواین» نویسنده مشهور آمریکایی آغاز به کار کرد. نمایشگاه کتاب آمریکا اغلب در ماه می یا اوایل ژوئن، طی ۳ یا ۴ روز در یکی از شهرهای بزرگ ایالات متحده برگزار می‌شد و حالا نمایشگاه جدید نیز در اولین سال خود به صورت دیجیتالی قرار است در این ایام برگزار شود.
 
شرکت آمریکایی ریدپاپ که در بیست و پنج سال گذشته مسئول اجرایی نمایشگاه کتاب آمریکا بوده است، می‌گوید احتمالاً بوک ‌اکسپو در حال بازنشسته شدن است ولی سرنوشت نهایی نمایشگاه به خواسته ناشران و کتابفروشان بستگی دارد. در سال‌های گذشته حضور ناشران نیویورکی در نمایشگاه اندک بوده و حالا با شیوع ویروس کرونا این مشارکت بسیار کمتر خواهد شد.
 
اوایل سال جاری نمایشگاه کتاب آمریکا به خاطر قوانین مربوط به قرنطینه و شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شده بود. «جنیفر مارتین» مدیر اجرایی شرکت ریدپاپ می‌گوید ما در بررسی ساختارهای مجدد برای نمایشگاه هستیم و احتمالاً زیرساخت‌های الکترونیک نمایشگاه تقویت خواهند شد ولی به نظر می‌رسد برگزاری نمایشگاه به صورت فیزیکی در هاله‌ای از ابهام باشد.
 
در سال‌های گذشته نمایشگاه کتاب آمریکا میزبان چهره‌های بسیاری از جمله مارگارت اتوود، مارگارت تاچر، بیل کلینتون و دیگر چهره‌های ادبی و سیاسی بوده است.  به دلیل عدم وجود ارتباط سیاسی بین ایران و آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در چند دهه اخیر انتشارات ایرانی حضوری در BEA نداشتند. تا اینکه پس از تصویب برجام، انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) از ایران، پس از سی و هفت سال در نمایشگاه کتاب آمریکا در سال ۲۰۱۶ شرکت کرد.
 
«جیم میلیوت» ویراستار ارشد مجله پابلیشرزویکلی می‌گوید ممکن است نمایشگاه جدید کتاب آمریکا با کاستی‌های فراوانی روبرو باشد ولی فعلاً در اولین سال سعی داریم با حضور ناشران و نویسندگان به صورت مجازی این نمایشگاه را برگزار کنیم و بتوانیم ناشران و فروشندگان کتاب در این کشور را زیر یک سقف جمع کنیم.
 
وی گفت: در نمایشگاه جدید کتاب آمریکا از وجود کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های عمومی در آمریکا نیز استفاده خواهیم کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها