سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
کرونا زمان پوست‌اندازی نمایشگاه کتاب تهران را جلو انداخت

همایون امیرزاده گفت: کرونا زمان پوست‌اندازی نمایشگاه کتاب تهران را جلو انداخت، کار بزرگی که نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند انجام دهد ایجاد ارتباط دوباره میان مخاطبان و اهالی نشر است که در این مدت به واسطه بیماری کرونا دچار اختلال شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، همایون امیرزاده، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اهمیت نمایشگاه‌‌های کتاب برای ناشران اظهار کرد: باید گفت که معمولا تقویم فروش ناشران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شکل می‌گیرد، بسیاری از مناسبات اقتصادی نشر ایران مثل دیدار اهالی نشر و مخاطبانشان و مهمترین دیدارهای حوزه نشر در این نمایشگاه رقم می‌خورد.
 
وی ادامه داد: قبل از اینکه به اهمیت اقتصادی این موضوع بپردازیم باید بگویم با شیوع بیماری کرونا طبیعتا بخش‌های مختلف کشور در حوزه‌‌های اقتصادی لطمات جدی دیدند و حوزه نشر نیز مستثنی از آن نیست.
 
او با اشاره به ماهیت امر مطالعه و تاثیر کرونا بر آن افزود:‌ در عین اینکه کرونا یک تهدید جدی برای همه بخش‌ها محسوب می‌شود اما اگر برنامه‌ریزی مناسب وجود داشته باشد در موضوع کتاب و کتابخوانی و مطالعه می‌تواند به یک فرصت استثنایی تبدیل شود؛ البته نشانه‌هایی از این فرصت‌سازی در طرح‌‌ها دیده می‌شود.
 
امیرزاده همچنین به طرح‌های فصلی خرید کتاب به‌عنوان یکی از این فرصت‌سازی‌ها اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها که در این مدت برگزار شد نشان می‌دهد که چون اوقات فراغت مردم و خانواده‌ها خالی می‌شود کتاب می‌تواند بخشی از این اوقات فراغت را به خوبی پُر کند؛ باید در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشیم تا به‌صورت هوشمندانه برای پُر کردن خواندن کتاب در خانواده‌ها کاری انجام دهیم.
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مطالعه در شرایطی که خیلی از شئونات اجتماعی، اقتصادی و  فرهنگی تحت تاثیر است می‌تواند بحث کم‌نظیری را در مبحث مطالعه و کتابخوانی ایجاد کند، یادآور شد: از سوی دیگر می‌توان گفت کرونا اگرچه مشکلاتی ایجاد کرد ولی زمان پوست‌اندازی نمایشگاه کتاب تهران را جلو انداخت، ما تا قبل از بروز این پدیده به اهمیت ورود نمایشگاه کتاب تهران به عرصه فضای مجازی اینگونه فکر نکرده بودیم.
 
 
وی تاکید کرد: بسیاری از کشورهایی که در حوزه مجازی فعال هستند سال‌ها پیش بخشی از فعالیت‌های خود را به سمت نمایشگاه‌های کتاب مجازی، فروش مجازی کتاب و ارائه مجازی اختصاص داده بودند اما در ایران برای اینکه به شکل فروشگاهی نمایشگاه کتاب تهران عادت کرده‌ایم، در طول سال‌های گذشته زیرساخت لازم را برای برگزاری نمایشگاه به‌صورت مجازی ایجاد نکردیم.
 
او با بیان اینکه کرونا دگرگونی در شیوه نمایشگاه‌داری را به سرعت دچار تغییر کرد، گفت: چه بپذیریم یا نه، چه کرونایی باشد یا نه با توجه به تحول تکنولوژی و فضایی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد طبیعتا باید به سمتی می‌رفتیم که بخش عمده‌ای از نمایشگاه کتاب به سمت فضای مجازی برود.
 
امیرزاده با طرح این موضوع که اکنون این فرصت ایجاد شده است، عنوان کرد: کار بزرگی که این نمایشگاه می‌تواند انجام دهد ایجاد ارتباط بین مخاطبان و اهالی نشر است که این مدت به واسطه بیماری کرونا دچار اختلال شده است؛ نمایشگاه مجازی می‌تواند این دلتنگی و فاصله را رفع کند، به همین دلیل فکر کنم اهمیت آن کمتر از مبانی و فرصت‌های اقتصادی آن نیست.
 
به گفته وی، مخاطبان مجددا با اهالی فرهنگ ارتباط برقرار می‌کنند و از سوی دیگر، ناشران نیز فرصتی دارند تا دوباره توانایی‌های خود را عرضه کنند و تازه‌های نشر را به اطلاع مخاطبان برسانند؛ همین موضوع یکی از بخش‌های جذاب نمایشگاه مجازی کتاب است.
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مدل ارتباط مخاطبان و تولیدکنندگان کتاب را جذاب و هیجان‌انگیز دانست و گفت: در این مدل جدید باید ارتباط بین ناشران و مصرف‌کنندگان را ببینیم اما باید چند مورد را در این زمینه مدنظر قرار دارد؛ به عنوان مثال نقش آفرینی مجموعه‌ها و نهادهای مختلف در برگزاری این رویداد الان در موفقیت یا عدم موفقیت این نمایشگاه موثر است به‌طوری که اگر این نمایشگاه با مشارکت خوب ناشران با امکانات و زیرساخت‌های خوب برگزار شود بخش بزرگی از دغدغه‌های اقتصادی را هم می‌تواند برطرف کند.
 
امیرزاده همچنین بر ضرورت تقویت همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف تاکید کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب یک امر فرابخشی است و اگرچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک موسساتی که در اختیار دارد و صنوف همکار این نمایشگاه را برگزار می‌کند اما همکاران فرابخشی هم دارد و حدود ۴۰ واحد سازمانی و وزارتخانه‌های مختلف هر سال در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گرفتند تا نمایشگاه کتاب تهران برگزار شود؛ در این زمینه نقش کلیدی شهرداری به‌عنوان همکار جدی وزارتخانه در برگزاری مطلوب نمایشگاه کتاب بسیار موثر بود و از سوی دیگر نقش بانک‌های عامل در ارائه سرویس و خدمات به مشتریان بسیار نیز اثرگذار بود.
 
وی تاکید کرد: در حال حاضر این وظیفه همکاری و نقش کلیدی به سازمان‌های دیگر سپرده شده و کار روی دوش وزارتخانه‌هایی مثل ارتباطات است؛ زیرا از آنجایی که پلتفرم در بستر فضای مجازی قرار دارد اینکه ترافیک رایگان برای مردم ایجاد شود و آن‌ها به درگاه‌های الکترونیکی با سهولت بیشتری دسترسی داشته باشند و سرویس‌های خوب و ویژه برقرار کنند نقشی است که وزارت ارتباطات می‌تواند داشته باشد.
 
همایون امیرزاده در پایان صحبت‌های خود گفت: از سوی دیگر شرکت پست نیز در اینکه کتاب‌ها را به‌دست مصرف‌کنندگان برساند نقش کلیدی و حیاتی دارد. همچنین سازمان ثبت احوال کشور با دراختیار گذاشتن سامانه خود برای اختصاص یارانه‌ها  می تواند در صحت‌سنجی و شناسایی مخاطبان کمک موثری داشته باشد و امیدواریم با همکاری هر سه، نمایشگاه مجازی خوبی داشته باشیم.
 
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم  بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها