دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
گمشده‌ی مشهد «گفت‌وگو» است

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: با هدف بسط فرهنگ گفت‌وگو در شهر مشهد، نهادی دائمی برای این امر مقدس ذیل عنوان «فرهنگسرای گفت‌وگو» ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، صدرا یوسفی اظهار کرد: فرهنگسرای «گفت‌وگو» مبتنی بر ادبیات غنی ایرانی-اسلامی با لزوم گفت‌وگو به‌ویژه با در نظر داشتن مشی گفت‌وگو محورانه و مداراگرانه امام رضا (ع) تشکیل می‌‌شود.

وی افزود: کمتر دیدگاهی یافت می‌‌شود که منکر ضرورت گفت‌وگو باشد. این مقوله به‌ویژه در شهر مشهد به‌ واسطه وجود دیدگاه‌های فرهنگی و اجتماعی متفاوت، یک ضرورت غیرقابل انکار است و همگان بر این مهم صحه می‌‌گذارند.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: با این حال چنان‌که باید شاهد گفت‌وگو میان جریانات مختلف فکری از یک‌ سو و نخبگان شهری و عموم مردم از سوی دیگر نیستیم.

یوسفی تصریح کرد: مسلما گفت‌وگو مانند سایر پدیده‌های اجتماعی برای رشد، گسترش و تثبیت، به ‌بستر مناسبی نیاز دارد و تا مادامی که این بستر فراهم نباشد، امکان ظهور و بروز آن میسر نخواهد شد. به ‌تعبیری هر جا فضایی شکل گرفته، حیاتی هم لاجرم وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب علاوه بر پیش ‌نیاز‌های روحی و روانی شخصی و جمعی برای گفت‌‌وگو، نیاز به سازوکار اجرایی و بستر مناسب برای عملیاتی شدن این امر احساس می‌شود تا با ایجاد فضای گفت‌وگو، حیات و زیست مبتنی بر این امر شکل گیرد.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: نبود فضای فیزیکی مناسب گفت‌‌وگو منجر به ‌قرار نگرفتن در افق ‌های گشوده می‌شود و نتیجه منطقی این روند نیز عدم نگاه مشترک به مشکلات مبتلا‌به شهری و... است.

یوسفی اظهار کرد: باید مکان‌های متنوعی را برای گفت‌وگو در نظر گرفت؛ این مکان‌ها، امکان‌هایی برای تنفس ارتباطی شهری ‌هستند و شکل‌گیری حوزه عمومی در بستر زمان را میسر می‌‌کنند. همچنین تأسیس این فرهنگسرا، کمبود سرانه مراکز فرهنگی و اجتماعی شهر، افزایش بستر تعاملات شهری و ارتقا فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی را جبران می‌کند. همچنین فرهنگسرای گفت‌وگو می‌‌تواند به ‌کانون تخصصی «گفت‌‌وگو» در شهر مشهد بدل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها