یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
سیزدهمین سالگرد درگذشت علامه سیدجعفر شهیدی برگزار می‌شود

ویژه‌برنامه «یاد استاد» به‌مناسبت سیزدهمین سالگرد درگذشت علامه فقید سید‌جعفر شهیدی سه‌شنبه 23 دی ساعت 16 در فضای مجازی به‌صورت زنده پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه هشت، ویژه برنامه «یاد استاد» به‌‌مناسبت گرامیداشت سیزدهمین سالروز درگذشت علامه سیدجعفر شهیدی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر فقید، با سخنرانی اسماعیل منصوری لاریجانی، پژوهشگر، مدرس دانشگاه و مسئول مرکز دایره‌المعارف دفاع مقدس و مؤلف بیش از 90 عنوان کتاب در حوزه معارف دینی و عرفان و علی‌اکبر اشعری، رئیس اسبق سازمان اسناد و کتابخانه ملی به‌صورت زنده از اینستاگرام فرهنگسرای گلستان به نشانی golestan.farhangsara برای مخاطبان پخش می‌شود.

سیدجعفر شهیدی سال ۱۲۹۷ در بروجرد متولد شد. وی در سال های زندگی اش ، رئیس موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم‌ انسانی دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام بود.

همچنین این استاد فقید از شاگردان علی‌اکبر دهخدا و بدیع‌الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران بود و سال ۱۳۴۰ دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی و تاریخ دریافت کرد و در حوزه علمیه قم و نجف زیر نظر سیدحسین طباطبایی بروجردی و سیدابوالقاسم خویی به تحصیل ادامه داد و موفق به کسب درجه اجتهاد شد.  وی علاوه بر همکاری در تدوین فرهنگ معین و لغت‌نامه دهخدا، ۴ عنوان ترجمه، ۳ عنوان تصحیح و تعداد زیادی تألیف دارد که شماری از آن‌ها به زبان‌های خارجی ترجمه شده و جوایزی نیز دریافت کردند.
این پژوهشگر فقید دی‌ماه ۱۳۸۶ در تهران درگذشت. شهیدی اولین کتابش را در نجف در رد احمد کسروی نوشت.

کتابخانه دکتر شهیدی در منطقه نارمک، ۴۶ متری غربی، پشت بیمارستان انصاری واقع شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها