چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
برگزاری نمایشگاه مجازی اقدام ارزشمندی است

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی گفت: برپایی نمایشگاه مجازی کتاب موجب می‌شود برخلاف سال‌های دیگر که دانشجویان مجبور بودند برای دریافت یارانه به تهران بیایند افراد در شهر خود با واریز یارانه به حساب‌شان کتاب خریداری کنند که این موضوع اتفاق خوبی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، با اشاره به نقش نمایشگاه مجازی کتاب در کاهش بحران و مشکلات صنعت نشر گفت: من معتقد به کلمه بحران در صنعت نشر نیستم و به نظرم این موضوع معنایی ندارد زیرا تولید و فروش و عناوین کتاب‌های ما نشان می‌دهد که نسبت به دیگر حوز‌ه‌ها و طرح‌های فصلی خرید کتاب استقبال خوبی از سوی مردم شده به‌طوری که میزان فروش پاییزه کتاب حدود ۲۰ میلیارد تومان بوده‌است.
 
وی ادامه داد: کتاب‌های چاپ اول ما رشد ۵ درصدی داشته است و اگرچه در بخش تیراژ ۱۰ درصد کم شده‌است اما صنعت نشر در وضعیت خوبی به سر می‌برد.
 
حیدری با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب یک اقدام خوب و ارزشمند است، عنوان کرد: همان‌طور که طرح‌های فصلی نشان داد اگر مردم فرصت، زیرساخت و امکانات داشته باشند آمادگی برای خرید کتاب دارند و به‌نظرم برپایی نمایشگاه مجازی کتاب یک کار ضروری است که باید اجرا شود.
 
حیدری با طرح این موضوع که نیاز بود که نمایشگاه مجازی هرچه زودتر برگزار شود، افزود: اما چون این کار اولین تجربه است و نیاز به بررسی و هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای زیادی بود باید تمام ملاحظات شرایط‌ها و زیرساخت‌های فنی مهیا می‌شد به همین دلیل اجرایی شدن آن کمی زمان برد.
 
وی با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب اولین نمایشگاه مجازی دنیا است که در آن کتاب فروخته می‌شود، گفت: در سایر نمایشگاه‌های مجازی دنیا بحث فروش رایت و کپی رایت است اما آنچه در نمایشگاه ما اتفاق می‌افتد فروش خود کتاب است نه سایر مباحث و به همین دلیل جابجایی و نقل و انتقال آن اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
حیدری با اشاره به تلاش‌‌هایی که نهادهای مرتبط برای برگزاری نمایشگاه انجام دادند، یادآور شد: در خانه کتاب و ادبیات ایران با کمک تشکل‌های مربوطه و سازمان‌ها و سایر دستگاه‌های مرتبط بعد از ساعت‌ها جلسه کارشناسی اجرای نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مرحله اجرایی رسیده‌است.

وی همچنین در بخش دیگر صحبت‌های خود به مزایای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران هم اشاره کرد و گفت: مطمئن هستیم در شرایط کرونایی مردم از کتاب استقبال می‌کنند و امیدواریم کار به‌گونه‌ای مدیریت شود که همه اقشار جامعه بتوانند به کتاب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند؛ همچنین بتوانند از یارانه‌ها بهره‌مند شوند.
 
به‌گفته حیدری، امسال با توجه به شرایط کرونا دیگر نیاز نیست افراد و گروه‌هایی که هر سال یارانه خرید کتاب دریافت می‌کردند به تهران مراجعه کنند و برپایی نمایشگاه مجازی کتاب موجب می‌شود افراد در شهر خود با واریز شدن یارانه به حساب‌شان کتاب خریداری کنند که این موضوع اتفاق خوبی است اما نیاز است که از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه یارانه‌ها حمایت شود زیرا استقبال خوب خواهد بود و یارانه‌ها باید تقویت و افزایش پیدا کند.
 
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود افزود: به‌طور کلی چشم‌انداز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را مثبت ارزیابی می‌کنم  و اگر هم مشکلی باشد باز هم ارزش دارد، زیرا برگزاری نمایشگاه مجازی کار ارزشمندی است و قطعا با رفع مشکلات احتمالی نمایشگاه‌های بعدی را با قوت بیشتری برگزار خواهیم کرد.
 
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها