چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
اسناد بلدیه همدان به آرشیو ملی استان منتقل می‌شود

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با اشاره به نگهداری از اسنادی با ارزش از بلدیه و شهرداری همدان مربوط به اواخر دوره قاجار و پهلوی اول و دوم، در بایگانی راکد شهرداری همدان، گفت: با توافقات صورت گرفته، این اسناد پس از بررسی کارشناسی، به مرکز اسناد استان به عنوان نماینده آرشیو ملی ایران در غرب کشور منتقل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور، میثاق گودرزی مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در دیدار با عباس صوفی شهردار همدان گفت: در حال حاضر 193 هزار برگ سند و عکس مربوط به تاریخ بلدیه و شهرداری همدان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مدیریت غرب کشور به مرکزیت همدان نگهداری می‌شود که تماما از طریق سایت کتابخانه ملی ایران در دسترس علاقمندان است.

وی افزود: تاکنون نمایشگاه‌های متنوعی از این اسناد در مناسبت‌های ملی و مذهبی با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان برگزار شده و به زودی اسناد قابل توجهی در موزه مردم‌شناسی استان که به‌همت شهرداری همدان در حال راه‌اندازی است، به نمایش گذاشته خواهد شد.

گودرزی از توافقات اولیه برای انتقال اسناد بایگانی راکد شهرداری همدان به آرشیو ملی استان خبر داد و افزود: اسناد و مدارک با ارزشی در این آرشیو نگهداری می‌شود که بخشی از آنها قابلیت انتقال به آرشیو ملی ایران و ثبت در حافظه مکتوب کشور را دارند که خوشبختانه با نگاه فرهنگی حاکم بر مدیریت شهرداری همدان، این اسناد به زودی تعیین تکلیف و منتقل خواهند شد.

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور همچنین از برگزاری نشست‌های علمی و تاریخ پژوهی در راستای همدان‌شناسی با همکاری دستگاه‌های مرتبط خبر داد و افزود: اندیشگاه مرکز اسناد همدان به‌زودی راه‌اندازی و با حضور مفاخر و شخصیت‌های علمی، فرهنگی و تاریخ پژوهان استان و کشور، لایه‌های پنهان تاریخ استان همدان واکاوی و تبیین و تشریح خواهد شد.

عباس صوفی شهردار همدان نیز در این دیدار، از آمادگی شهرداری همدان برای همکاری همه‌جانبه با مرکز اسناد استان خبر داد و اضافه کرد: حفظ میراث مکتوب استان و خدمت به جامعه فرهنگی، علمی و پژوهشی یکی از وظایف شهرداری‌ها است که در همدان از اهمیت و جایگاه ویژگی برخوردار است.

وی افزود: همه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شهرداری از جمله فرهنگسراها، سالن‌های نمایش و نگارخانه‌ها و امکانات تبلیغی و اطلاع‌رسانی در اختیار شهرداری، در خدمت مرکز اسناد همدان خواهد بود و در این زمینه نهایت همکاری خواهد شد.

شهردار همدان خواستار همکاری بیشتر مرکز اسناد همدان با سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان شد و تصریح کرد: لازم است در راه‌اندازی و توسعه موزه مردم‌شناسی شهر همدان، مرکز اسناد شهرداری و مرکز همدان شناسی، هر دو مجموعه همکاری بیشتری داشته باشند.

بر اساس این گزارش، در این نشست از حکم «سعید الممالک» به‌عنوان رئیس بلدیه همدان در سال 1294 ازسوی وزارت داخله رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها