سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
رونمایی از نسخه خطی اهدایی سردار سلیمانی در کتابخانه آستان قدس

همزمان با روز بصیرت و در آستانه اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی از مجموعۀ نفیسی با محوریت شهید سلیمانی رونمایی کرد. نسخه خطی اهدایی این سردار شهید، یکی از این نفایس است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در شصت‌وهفتمین سه‌شنبه علمی فرهنگیِ خود از مجموعه منابع این مرکز با محوریت سردار شهید سلیمانی با حضور تعداد محدودی از کارشناسان و به‌صورت وبیناری رونمایی کرد.
 
نسخه خطی «کنزاللغات»، پرچم اهدایی گنبد حرم مطهر حضرت ابالفضل (ع)، پایگاه اختصاصی شهید سلیمانی در کتابخانه دیجیتال رضوی و کتاب‌های چاپی منتشرشده در ارتباط با این سردار شهید، مجموعه مواردی هستند که در این مراسم از آن‌ها رونمایی شد.
کارشناس نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی در ارتباط با نسخه خطی رونمایی‌شده اظهار کرد: «کنزاللغات» یکی از سه کتابی است که از سوی سردار حاج قاسم سلیمانی به مقام معظم رهبری اهدا شده بوده و ایشان در مردادماه 1398 به کتابخانه آستان قدس هدیه کرده‌اند.
 
سیدرضا صداقت‌حسینی گفت: این نسخه اثر محمدبن‌عبدالخالق مشهور به ابن معروف (قرن 9ق) است. «کنزاللغات»، فرهنگ عربی به فارسی و شامل 28 کتاب است که هر کتاب شامل چند باب است و به شماره 56460 در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی به ثبت رسیده است.
 
وی افزود: این اثر 50 سال پس از تألیف در سال 920 قمری کتابت شده که از جهت تاریخ کتابت دومین نسخه‌ای است که در این موضوع در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
 
رونمایی از پرچم گنبد حرم حضرت عباس (ع)، بخشی دیگر از این مراسم بود.
 
جواد فرهمندنژاد، دبیر سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی این سازمان، با بیان اینکه این تنها یک نمونه از اشیای موزه‌ای اهدایی سردار سلیمانی است، از وجود پرچم گنبد حرم امام حسین (ع) و عصای عاج در موزه خبر داد و گفت: این مجموعه به دست شهید سلیمانی به مقام معظم رهبری اهدا شده بوده است و ایشان در سال‌های گذشته به موزه آستان قدس رضوی اهدا کردند که در گنجینه هدایای مقام معظم رهبری (مدظله) واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی در حال نمایش است.
 
رئیس کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی نیز در این مراسم با بیان اینکه پایگاه‌های موضوعی با هدف ایجاد دسترسی متمرکز پژوهشگران ایجاد می‌شود، در ارتباط با پایگاه تخصصی شهید سلیمانی تصریح کرد: در این پایگاه تخصصی منابع در موضوعات مختلف زندگینامه، شخصیت، اقدامات، مجاهدت‌ها، سرافرازی‌ها، شهادت و ... ایشان در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی راه‌اندازی شده است.
 
علی ضرابی افزود: این پایگاه شامل حدود 1660 منبع دیجیتال از قبیل کتاب چاپی، عکس، فیلم، بریده جراید، مقاله، پوستر و ... در موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی است که علاوه بر ارائه اطلاعات کتابشناختی، امکان مطالعه و تورق آزاد منابع، امانت دیجیتال منابع و خدمات تحویل مدرک درباره منابع موجود نیز فراهم شده است.
 
وی گفت: پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به نشانی digital.aqr.ir از این پایگاه تخصصی استفاده کنند.
 
رونمایی از تعداد 11 کتاب چاپی با موضوع اختصاصی سردار شهید قاسم سلیمانی، از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها