چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
ارائه پژوهش‌های بنیادین از اهداف جشنواره شهید سلیمانی است

معصومه رامهرمزی اظهار کرد: ارائه پژوهش‌های بنیادین در جشنواره شهید سلیمانی و اقناع جامعه علمی داخلی بر پایبندی به خط مقاومت از اهداف جدی این حرکت علمی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، معصومه رامهرمزی نویسنده، محقق و پژوهشگر در حوزه دفاع مقدس با اشاره به هفته پژوهش بیان کرد: رشد تفکر پژوهش محور، بیش از هر چیز نیازمند ترویج عقلانیت و خلاقیت در جامعه از طریق تربیت و آموزش است. هیچ پژوهشگری یک‌شبه و یک‌باره به دانایی نمی‌رسد. پرسشگری و نگاه به هر پدیده‌ای با یک علامت سؤال گام بنیادین تفکر پژوهش محور است.

وی درباره برگزاری جشنواره‌های پژوهشی و ادبی گفت: برگزاری رخدادهای پژوهشی و فرهنگی برای رشد و اعتلای فرهنگ جامعه ضرورت دارد. استعدادهای فعال در هر حوزه موضوعی با شرکت در جشنواره‌ها فرصت دیده شدن پیدا می‌کنند. از طرفی فضای مناسبی برای معرفی آخرین دستاوردهای پژوهشی و ادبی به وجود می‌آید و فعالیت‌های موضوعی در هر مقطع زمانی شناسنامه‌دار می‌شود.

نویسنده کتاب «امدادگر کجایی؟» با تأکید بر شیوه اجرا و رویکرد مجریان این نوع مراسم‌ها بیان کرد: اعتبار علمی این جشنواره‌ها ارتباط مستقیمی با روش اجرا و نگاه برگزارکنندگان و تأثیر رخ داد بر جامعه مخاطب دارد.
وی افزود: موفقیت جشنواره‌ها مخصوصاً در حوزه پژوهش نیازمند توجه به مقدماتی است ازجمله شناسایی دقیق حوزه‌های موضوعی و تفکیک و تعریف آن‌ها، تلاش برای طرح موضوعات کاربردی، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، اشتراک‌گذاری از طریق ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و شبکه‌های دانشی و برنامه‌ریزی درازمدت برای حمایت از پژوهشگران مسئله محور می‌باشد.

رامهرمزی تأکید کرد: صرف برگزاری یک جشنواره پژوهشی و تقدیر از برگزیدگان هرچند ارزشمند است ولی تضمینی برای احیای پرونده کم‌فروغ پژوهش و دغدغه همیشگی کاربردی کردن دانش در جامعه نیست.
وی به عوامل مؤثر بر بالا رفتن کیفیت جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: نظرسنجی از اصحاب دانش و پژوهش و سهیم کردن آن‌ها در کیفیت برگزاری جشنواره، جریان سازی اجتماعی برای مشارکت حداکثری پژوهشگران، ارزیابی دقیق آثار بر اساس آخرین معیار و محک‌های روز حوزه پژوهش و برنامه‌ریزی درازمدت دبیرخانه جشنواره برای تکوین جریان علمی جشنواره همه از عوامل ارتقاء کیفی جشنواره است.

در ادامه رامهرمزی با تأکید به برگزاری دوسالانه انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: دفاع هشت‌ساله ملت ایران سرشار از موضوعات و مسئله‌هایی است که فارغ از کالبدشکافی تاریخی در محدوده زمان وقوع، قابل‌تعمیم و تسری به زمان حال و آینده است. عمق و طول و عرض اتمسفر موضوعی هشت سال جنگ، نهایت آن چیزی است که یک پژوهشگر دنبال می‌کند.

وی اظهار کرد: ارائه پژوهش‌های بنیادین در جشنواره شهید سلیمانی و اقناع جامعه علمی داخلی بر پایبندی به خط مقاومت از اهداف جدی این حرکت علمی است.
این پژوهشگر ضمن پیشنهاد برگزاری کارگاه‌های تخصصی به‌موازات برگزاری این دوسالانه بیان کرد: وقتی‌که یک چنین رویدادی اتفاق می‌افتد باید به‌موازات انتخاب و تقدیر از برترین‌ها، کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود. بحث و گفتگوهای علمی و چالش بر موضوعات خاص کلید پژوهش‌های جدید و کاربردی خواهد بود و خروجی آن می‌تواند چندین مقاله مهم باشد. حتی افرادی برگزیده، با ارائه پژوهش خود در این کارگاه‌ها و دفاع از نتایج پژوهش برگزیده و پاسخ به سؤالات و اشکالات سایر پژوهشگران در محک عملی قرار می‌گیرند.

وی افزود: یکی از نتایج عملیاتی کارگاه تخصصی رسیدن به روش انجام پژوهش و فرآیند علمی آن می‌تواند باشد.

رامهرمزی در خصوص پرداخته شدن به مقاومت علاوه بر دفاع مقدس در جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: مقاومت از این منظر که دکترین نظام در برخورد با استکبار است باید موردتوجه پژوهشگران قرار بگیرد. این موضوع در فضای آکادمیک کشور کمتر شناخته شده است. شناخت برخی اساتید از بحث مقاومت در سطح اخباری است که می‌شنوند.

این محقق و نویسنده در پایان این گفت‌وگو با اشاره به اینکه دسترسی به منابع و مطالب روزآمد نیاز جدی پژوهشگران است، گفت: تولید محتوا و انتشار منابع جدید از اهداف علمی جشنواره‌هاست. انتخاب آثاری که مرجعیت استنادی دارد و سرشاخه پژوهشی سایر موضوعات مرتبط است اقدامی مستقل و مجزا از انتخاب آثار برتر جشنواره است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها