شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
دو گام در شناخت شرق شناسی

نشست هفتگی شهر کتاب به نقدوبررسی دو کتاب «شرق شناسی» و «دانش خطرناک، شرق‌شناسی و مصائب آن» اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دو کتاب «شرق‌شناسی» نوشته‌ی الکساندر لئون مک فی و کتاب «دانش خطرناک، شرق‌شناسی و مصائب آن» نوشته‌ی رابرت اروین دو گام مهم در شناخت شرق‌شناسی است. کتاب اروین با ترجمه محمد دهقانی به تازگی منتشر شده است.
 
شرق‌شناسی نوشته الکساندرلئون مک فی باترجمه مسعودفرهمندفر کتابی دوران‌ساز است که نگاه ذات انگارانه به شرق را تغییر داده و توان پاسخگویی به قدرت را داد. شرق‌شناسی به‌مثابه یکی از ابزارهای امپریالیسم غرب، همواره با نوعی غرض‌ورزی همراه بوده است. این کتاب به بهترین نحو شرح جامعی از تمامی نقدهای مکتوب بر شرق‌شناسی را به دست می‌دهد.

ظهور شرق‌شناسی با بررسی پیدایش مطالعات غرب در انگلیس، پیدایش مطالعات شرق در آلمان و فرانسه، برداشت‌های غربی از شرق، روشنگری شرقی از محورهای اصلی موردبحث در این کتاب هستند.
 
رابرت اروین در دانش خطرناک همه جریان‌ها و مکاتب شرق‌شناسی را با نگاهی انتقادی بررسی کرده و بخش‌ها و صفحات مجزایی را نیز به چهره‌های شاخصی نظیر ادوارد براون و ماسینیون و نیکلسون اختصاص داده است و از این حیث می‌توان این کتاب را تاریخ تحلیلی جامعی از شرق‌شناسی تا آستانه قرن بیست و یکم دانست اما در واقع دانش خطرناک پاسخی عالمانه و منصفانه به تندروی‌ها و اشتباهات ادوارد سعید در شرق‌شناسی است تا جایی که خود اروین می‌گوید که اگر کتاب سعی در کار نبود این کتاب هم نوشته نمی‌شد.
 
نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه  ۲۵ آذر ساعت ۱۱ صبح به نقدوبررسی دو کتاب «شرق شناسی» و «دانش خطرناک، شرق‌شناسی و مصائب آن» اختصاص دارد که با حضور احمد کریمی‌حکاک، محمد دهقانی، عظیم‌ طهماسبی و مسعود فرهمندفر به صورت مجازی برگزار می‌شود.
 
 علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام این مرکز به نشانی Instagram/bookcitycc به‌طور مستقیم پیگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها