دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
رونمایی از مقالات شاعر پیشکسوت اصفهانی درباره سبک هندی

کتاب مجموعه مقالات درباره سبک هندی اثر محمدعلی صاعد شاعر پیشکسوت اصفهانی در مراسمی در منزل وی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، آئین رونمایی از این کتاب در منزل محمدعلی صاعد، شاعر و صائب‌شناس اصفهانی برگزار شد که گرچه مدتی است بیماری تنش را رنجور کرده اما طبع شاعرانگی هنوز در گفتار و کردار او هویداست.

محمد قدسی، شاعر و از دوستان نزدیک استاد محمدعلی صاعد که در امر اصلاح مجموعه مقالات سبک هندی پیش از چاپ اهتمام ورزیده است، درباره ویژگی‌های یار دیرین خود، گفت: از سال 1361 و حدود 40 سال است که با استاد صاعد دوستی تنگاتنگ دارم و می‌توانم بگویم که ایشان، شاعرِ انسان و انسانِ شاعر است.

وی با اشاره به پیشتازی محمدعلی صاعد در اخلاق و انسانیت، ادامه داد: ایشان گوهری از بقایای نسل مرحوم صغیر است و دیگر معلوم نیست چنین انسانی با خصوصیات مشابه ایشان دوباره متولد شود.

این شاعر اصفهانی ادامه داد: دیوان مرحوم صغیر 18 دوره تجدید چاپ شد و این به خاطر انسانیت موجود در شعر او است و مطمئن هستم که این اتفاق برای آثار استاد محمدعلی صاعد هم رخ می‌دهد.

قدسی بابیان اینکه استاد صاعد مانند یک پدر به شاعران جوان بسیار توجه می‌کرد و جوانان مدیون توجهات ایشان هستند، افزود: جلسات انجمن صائب ساعت 12 ظهر تعطیل می‌شد اما ایشان تا چند ساعت بعد کنار نهر می‌نشست و من اشعارم را برایشان می‌خواندم و ایشان آن‌ها را نقد می‌کرد که نشان از تواضع استاد صاعد دارد.

وی ادامه داد: مقالات تألیفی ایشان درباره سبک هندی در گوشه‌ای از منزلشان بود و مشخص نبود چه زمانی چاپ شود. چاپ این کتاب شادی خاصی برای ایشان به همراه داشت و امیدوارم اجر و پاداش شاد کردن دل استاد صاعد شامل حال دست‌اندرکاران چاپ این کتاب شود.

مدیر دفتر تخصصی ادبیات و مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز درباره استاد محمدعلی صاعد، گفت: استاد متولد 10 دی‌ماه 1304 و یکی از پرسابقه‌ترین شاعران و انجمن‌داران اصفهان است. استاد صاعد از سال‌ها پیش و زمانی که من دانشجوی ادبیات بودم انجمن ادبی صائب را در اتاق کوچکی در یک کتابخانه تأسیس کرد و جلسات این انجمن هر صبح جمعه برگزار می‌شد.

الهه رضایی افزود: در اصفهان شخصی را سراغ نداریم که به اندازه استاد محمدعلی صاعد درباره صائب پژوهش کرده باشد و ایشان تألیفات و کتاب‌های زیادی در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: در زمان دانشجویی به منزل ایشان سر می‌زدم و از محضرشان فیض می‌بردم و می‌دیدم که دورتادور ایشان پر از کتاب است و مشغول پژوهش و نوشتن درباره صائب و سبک هندی است.

مدیر دفتر تخصصی ادبیات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بابیان اینکه استاد صاعد عمر خود را درراه ادبیات و مردم‌داری صرف کرده است، تصریح کرد: به نظر من مردم‌دار بودن یکی از حلقه‌های گمشده شاعران و اهالی ادب اصفهان است. برخی از افرادی که به درجه استادی و پیشکسوتی می‌رسند معمولاً دیگران را از خود می‌رانند و به یکی دو مرید جان سپرده اکتفا می‌کنند، جوانان را به‌تندی نقد می‌کنند و تنها سبک شعری و سبک زندگی خود را می‌پسندند و دیگران را قبول ندارند و به‌قول‌معروف برج عاج نشین می‌شوند، اما استاد صاعد همواره با سعه‌صدر فراوان در منزل خود میزبان شاعران و علاقه‌مندان ادبیات و شعر بوده است.

وی در پایان گفت: در دیدار قبلی معاون فرهنگی شهردار با استاد صاعد، ایشان تمایل داشتند، مجموعه مقالاتشان به چاپ برسد که در همین راستا ایشان قول حمایت دادند و پس از تایپ و ویرایش مجموعه مقالات استاد محمدعلی صاعد درباره سبک هندی، چون این مقالات مربوط به سال 1379 بود و نیاز به تغییراتی داشت، با اجازه خود استاد برای اصلاح در اختیار استاد محمد قدسی قرار گرفت و در پایان کتاب ازسوی انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان منتشر و در منزل استاد محمدعلی صاعد تقدیم ایشان شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها