سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
فهرست کتاب کودک و نوجوان آنلاین در دسترس کاربران قرار دارد

رئیس گروه فهرست‌نویسی منابع کتابی کتابخانه ملی ایران از به‌روزرسانی فهرست کتاب‌های کودک و نوجوان خبر داد و گفت: کتاب‌های کودک و نوجوان منتشر شده در سال جاری که به کتابخانه ملی واسپاری شده، فهرست‌نویسی شده‌است و فهرست آن به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار گرفته‌است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به‌نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آنیتا سلطانی با اعلام این خبر در توضیح فرآیند فهرست‌نویسی کتاب‌های کودک و نوجوان عنوان کرد: سه نفر از کارشناسان ارشد کتابداری در سال 1364 زیرنظر اعضای هیات علمی کتابخانه ملی ایران فهرست‌نویسی کتاب‌های مربوط به کودکان و نوجوانان را از سال 1362 تا نیمه 1363 آغاز کردند و در ادامه طرحی جدید برای فهرست‌نویسی و رده‌بندی این دسته از کتاب‌ها فراهم شد.
 
وی ادامه داد: براین اساس، قرار شد کتاب‌های کودکان و نوجوانان در مخزنی جدا از کتاب‌های بزرگسالان در کتابخانه ملی ایران نگهداری شود و فهرست آن‌ها نیز در هر نیم‌سال، یا به صورت فصل به فصل و یا در هر نوبت چاپ «کتابشناسی ملی ایران» بعد از فهرست کتاب‌های بزرگسالان قرار گیرد.
 
سلطانی افزود: بنابراین فهرست‌های یاد شده تا زمانی که «کتابشناسی ملی ایران» به صورت چاپی منتشر می‌شد، در انتهای آن وجود داشت و اکنون نیز به صورت  آنلاین در نشانی  opac.nlai.ir در دسترس کاربران است.
 
وی ادامه داد: مجموع فهرست‌نویسی کتاب‌های کودک و نوجوان علی‌رغم شیوع ویروس کرونا مانند ادوار گذشته به‌روزرسانی شده و به‌صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار گرفته‌است.
 
رئیس گروه فهرست‌نویسی منابع کتابی کتابخانه ملی ایران با اشاره به گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان در بخش فهرست‌نویسی گفت: گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان در بخش فهرست‌نویسی کتابخانه ملی شامل گروه الف شامل سنین ۳ تا ۶سال می‌شود. گروه «ب» که سنین ۷ تا ۹ سال را تشکیل می‌دهد. گروه «ج» متعلق به گروه سنی 10 تا 12 سال است. گروه «د» به سنین ۱۲ تا ۱۶ اختصاص دارد.
 
وی با اشاره به کتاب‌های سازماندهی منابع کتابی مربوط به کودک در 6 ماه نخست سال جاری، گفت: در نیم سال نخست سال 99 بالغ بر 100 عنوان کتاب فهرست‌نویسی بنیادی شده‌است، دو هزار و ۱۰۵ عنوان فهرست نویسی پس از انتشار(فاپا) و سه هزار و ۸۰۰ عنوان فهرست نویسی پیش از انتشار(فیپا) به انجام رسیده‌است.
 
رئیس گروه فهرست‌نویسی منابع کتابی کتابخانه ملی ایران بیان کرد: فهرست‌نویسی کتاب‌های کودک و نوجوان باعث معرفی منابع منتشر شده یا در آستانه انتشار می‌شود و این کار انتخاب منابع مناسب و مورد نیاز برای کودکان و نوجوانان را تسهیل می‌کند. یکی از راه‌های علاقه‌مند کردن کودک به کتاب این است که کتاب مناسب برای کودک انتخاب و در اختیار آن‌ها گذاشته شود، چراکه دسترسی به کتاب مناسب موجب می‌شود کودک دید بهتری نسبت به زندگی و اطراف خود پیدا کنند که این مهم به تقویت عملکرد کودک و نوجوان و همچنین افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها