جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
رسانه‌ها به رویدادهای حوزه کتاب توجه بیشتری کنند

محمدعلی رمضانی فرانی گفت: توجه رسانه ها به رویدادهای حوزه کتاب همانند هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و جایزه کتاب سال همانند جشنواره های مختلف هنری فجر نیست و این غصه برانگیز است. کتاب مادر آثار سینمایی و نمایشی است و رسانه‌ها نباید آن را نادیده بگیرند. به کتاب نیز باید به همان اندازه توجه شود که به فیلم و تئاتر توجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران؛ محمدعلی رمضانی فرانی استاد دانشگاه امام حسین (ع) در گفت ‌و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت هفته کتاب، بیان کرد: زیربنای رشد، ترقی، تکامل و توسعه، مبتنی بر دانایی است و دانایی مبتنی بر آموختن است، کتاب یکی از مهمترین ابزارهای انتقال و ثبت دانش است.
 
او افزود: با همه ابزارهایی که به وجود آمده است هیچ چیز نمی‌تواند جای کتاب و کتابخوانی را  پر کند؛ کتاب میراث مکتوب تاریخ بشری است. میزان افزایش مطالعه موجب افزایش دانایی و در نتیجه خلق آثار بیشتر می شود.
 
وی ادامه داد: البته ابزارهای نوین به حوزه کتاب و نشر کمک هایی هم کرده است و امروزه امکان استفاده از کتاب های صوتی و الکترونیک را داریم. اما کتاب های کاغذی و چاپی ویژگی ها و جایگاه خاص خود را دارند.
 
رمضانی تصریح کرد: مطالعه کتاب در تفکر اسلامی و قرآنی نیز جایگاه ویژه ای دارد. در روایات ائمه معصومین هم احادیثی درباره کتاب و مطالعه آن داریم که بر اهمیت کتاب تاکید شده است.
 
وی گفت: برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، اقدامی خوب و پسندیده است و می تواند برکاتی برای حوزه کتاب داشته باشد. لازم است در حوزه کتاب و کتابخوانی اقدامات بیشتری داشته باشیم تا خانواده ها با کتاب‌های رده‌های سنی مختلف بیشتر آشنا شده و به مطالعه کتاب تشویق و ترغیب شوند.
 
استاد دانشگاه امام حسین (ع)، اظهارداشت: توجه رسانه ها به رویدادهای حوزه کتاب همانند هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و جایزه کتاب سال همانند جشنواره های مختلف هنری فجر نیست و این غصه برانگیز است. کتاب مادر آثار سینمایی و نمایشی است و رسانه ها نباید آن را نادیده بگیرند. به کتاب نیز باید به همان اندازه توجه شود که به فیلم و تئاتر توجه می شود.
 
وی افزود: همانطور که با برگزیده های جشنواره های هنری مصاحبه های متعدد می شود، لازم است با برگزیده های جایزه کتاب سال نیز مصاحبه شود و به جامعه معرفی شوند. چنین اقداماتی می تواند به ترویج و تشویق مردم به کتابخوانی کمک کنند.

محمد علی رمضانی فرانی در پایان گفت: در این زمینه رسانه‌ها به ویژه سازمان صدا و سیما بسیار می‌تواند نقش آفرین باشد. در کنار رسانه ها که نقش اساسی در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دارند، باید به نقش خانواده ها در این زمینه نیز توجه شود.
 
بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها