دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
آیین نکوداشت «دکترطوبی کرمانی» نخستین بانوی فیلسوف ایران برگزار شد

صبح امروز آیین نکوداشت «دکتر طوبی کرمانی» نخستین بانوی فیلسوف و رایزن فرهنگی و علمی ایران باحضور حجت الاسلام میثم امرودی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و چهره های فرهنگی و علمی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای گلستان، حجت‌الاسلام میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی به فعالان این حوزه و گرامی‌داشت یاد مفسراعظم، علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، صاحب «المیزان» و محمدتقی جعفری در آستانه روز جهانی فلسفه گفت: در کشور، میزان مطالعه مطلوب نیست، باید تلاش شود مردم خوب کتاب بخوانند و کتاب خوب بخوانند.
 
وی در ادامه گفت: المیزان از جمله کتاب‌های فلسفی است که علم ما را در مقابل آنچه پیرامون ما هست افزایش می‌دهد. در سالروز در گذشت عالم ربانی صاحب المیزان باید برای خوب کتاب خواندن و کتاب خوب خواندن تلاش کنیم؛ چرا که کتاب دریچه ای است که ما را از خودخواهی نجات می دهد و موجب می شود حقیقت را آن طور که هست دریابیم.
 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه طوبی کرمانی را  یاور امام و رهبری و به‌عنوان الگویی برای بانوان مطرح خواند و افزود: ایشان در امور بین‌الملل اولین رایزن فرهنگی در خارج از کشور بود و به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی در بسیاری از امور اولین‌ها را داشت؛ همان‌طور که زنان در کشور ما با توانمندی، سواد و ایمان می‌توانند بدرخشند.
 
وی کرمانی را  واصل بین اهل سنت و شیعه دانست و گفت: ضریب نفوذ او در رایزنی‌های بین‌المللی شاید از سایر شخصیت‌های برجسته بیشتر بود، که نشات گرفته از وجود مطهر و نورانی او بود و به‌عنوان اولین فیلسوف زن ایرانی با مدرک فوق‌دکتری فلسفه،،مدال بزرگی از درون اسلام بر سینه این بانوی بزرگوار زده شده‌است.

حجت‌الاسلام امرودی یادآورشد: دکتر طوبی کرمانی نمونه بارز اخلاق، محبت، بزرگواری، ادب و شخصیت وارسته بودند گاهی در یک روز دو یا سه جلسه داشتند که با شور و اشتیاق شرکت می‌کردند و این جلسه بهانه‌ای است تا ما بتوانیم زندگی این عالمان و ویژگی‌های اخلاقی این افراد را به‌عنوان الگوهای موثر مطرح کنیم.

وی تاکید کرد: تاکنون کتابخانه‌های متعددی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نام شخصیت‌های علمی و فرهنگی مزین شده‌است؛ امیدواریم نامگذاری این کتابخانه به نام «طوبی کرمانی» در ترویج این نوع دیدگاه، فرهنگ با نگاه به دین و جمهوری اسلامی باشد و خدا ما را یاری دهد از خادمین کتاب و مروجان مطالعه باشیم.


علی‌اکبر اشعری، رییس گروه اندیشه‌ورز کتاب سازمان فرهنگی هنری هم ضمن تبریک هفته کتاب به کتابداران و دوستداران گفت: از این بانوی فرهنگی و علمی سخنان زیادی شنیده بودم. او در هر سطحی و مجلسی با مخاطبان مختلف بسیار تاثیرگذار بودند و سخنانشان به جان می‌نشست چون علاوه برسواد و معرفت آنچه موجب اثربخشی صحبت و فعالیت‌های بانو «طوبی کرمانی» می‌شد، ارتباط او با خدا و شخصیت والا و فضایل ایشان بود.

ضرورت شناخت اخلاق و فضایل طوبی کرمانی  
اشعری درباره ماموریت کتابخانه «طوبی کرمانی» بیان کرد: جست‌وجو در اخلاق و فضایل این فیلسوف بزرگ، با سعی در ترویج فضایل اخلاقی،شناخت آثار، کرامات و ویژگی‌های تاثیرگذار وی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، بین‌المللی داشته باشیم.

پیام شرقی، فرزند طوبی کرمانی هم ضمن تشکر از سازمان فرهنگی و شهرداری تهران و استادان و میهمانان حاضر در مراسم،گفت: مادرم معتقد بود فلسفه در زندگی انسان مهم است و باید از کودکی آموخته شود، زیرا جدال‌های احسن، استدلال‌های منطقی در حد بینش و سن کودکان در فکر آن‌ها حک می‌شود و در بزرگسالی از شبهات مصون می‌مانند.
 

حجت‌الاسلام میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید‌محمد بطحائی، رئیس اسبق آموزش و پرورش، مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده، علی‌اکبر اشعری، رئیس گروه اندیشه‌ورز کتاب سازمان فرهنگی هنری، علیرضا فاطمیان‌پور، معاونت فرهنگی، سعید صدرائیان، مدیرکل روابط عمومی و عباس باباخانیان، رئیس امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و  پیام شرقی، فرزند دکترطوبی کرمانی در این نشست حضور داشتند.

این مراسم با رونمایی از کتیبه زندگی‌نامه طوبی کرمانی با حضور میهمانان خاتمه یافت.

«طوبی کرمانی» نخستین بانوی فیلسوف ایران دارای مدرک فوق دکتری فلسفه و دانش‌آموخته فلسفه تطبیقی و کلام، دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان و مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در امور بانوان و عضو هیات مدیره موسسه آموزش شهر بود و سال‌ها در مقام استادی دانشگاه به تربیت شاگردان و اندیشمندان بسیاری پرداخت.

این استاد برجسته دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، نخستین رایزن فرهنگی زن جمهوری اسلامی، عضو هیات علمی بعثه مقام معظم رهبری، اولین بانوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یونان، مولف ده‌ها مقاله و کتاب علمی و فرهنگی و دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان بود. این بانوی فرهیخته نمونه عالی از روش و منش بانوانِ مسلمان را در اندیشه و عمل خود نسبت به آرمان‌های انقلاب اسلامی، مکتب حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله العظمی خامنه‌اي (دامت برکاته) و ولایت‌پذیری، به تصویر کشید. وی نگارش بیش از 60 مقاله، تألیف 12 کتاب ، شرکت در بیش از 80 کنگره ملی و بین‌المللی در کارنامه علمی فرهنگی خود به یادگارگذاشته است.

دکتر طوبی کرمانی، شهریور‌ماه 1399  در 73 سالگی به دیار باقی شتافت.

کتابخانه طوبی کرمانی در خیابان جانبازان غربی، 14 متری لشگر، خیابان شهید حیدری، رو به‌روی بوستان کوثر تهران واقع شد‌ه‌است.                                 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها