یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
نقش مهم خانواده در ترویج فرهنگ کتابخوانی/ تمامی منابع کتابخانه ملی دیجیتال شدند

رئیس‌ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از دیجیتال شدن تمامی منابع کتابخانه ملی به منظور دسترسی بهتر مردم در ایام کرونا به این منابع، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما؛ اشرف بروجردی که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، میهمان برنامه «یه روز تازه» بود، درباره اقدامات این سازمان برای ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: عوامل بسیاری در ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر هستند که سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم بخشی از این عوامل است.

وی افزود: مهم‌تر از هر چیز خود فرد و انگیزه او برای آموختن است. از طرفی اگر یک فرد به مطالعه و کتاب دست گرفتن عادت کند، اقدام مهمی برای ترویج کتابخوانی انجام شده است. همچنین نباید از مسئولیت خانواده‌ها در ترویج این فرهنگ غافل بود زیرا یک شخص از ابتدا، در درون خانواده می‌تواند با کتاب آشنا شود. البته نقش رسانه‌های عمومی و همچنین رسانه ملی هم در آشنایی و پیوند مردم با کتاب و فرهنگ مطالعه بسیار پررنگ است.

بروجردی با بیان اینکه نمونه کتاب از هر آنچه که در کشور چاپ می‌شود در کتابخانه ملی وجود دارد گفت: این سازمان با در اختیار داشتن اسناد گذشته در شناخت مردم از ایام پیشین، درک جامعه امروزی و همچنین چشم‌انداز آنها از آینده نقش مهمی ایفا می‌کند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در شرایط کرونایی به سر می‌بریم و امکان تجمع وجود ندارد، تمام منابع موجود در سازمان از جمله اولین نشریه‌ای که در زمان قاجار در کشور چاپ شده است تا نشریاتی که همین امروز چاپ شده‌اند را به دیجیتال تبدیل و امکان دسترسی مخاطبان به این منابع را فراهم کرده‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به شبکه‌سازی و پیوند کتابخانه‌های عمومی کشور با یکدیگر خاطرنشان ساخت: در این اقدام سعی شد تا با ارتباط تنگاتنگ کتابخانه‌ها، به مخاطب گفته شود که اگر یک کتاب در کتابخانه‌ای موجود نیست، در آرشیو فلان کتابخانه وجود دارد. یک اقدام دیگر کتابخانه ملی هم آماده کردن نسخه دیجیتال منابع خطی است.

وی افزود: در هفته‌های اول شیوع کرونا و تعطیلات کلی، مراجعه‌کنندگان خودشان به ستاد کرونا مراجعه و از تعطیلی کتابخانه ملی گلایه کرده بودند، به همین دلیل الان شیفت صبح و شب کتابخانه ملی دایر است اما ظرفیت‌های پذیرش، به یک‌سوم اعضا کاهش یافته است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی درخصوص برنامه‌های هفته کتابخوانی تشریح کرد: ما در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس پویش «بخوان و بسپار» را راه‌اندازی کردیم تا علاقه‌مندان، کتاب‌های قرار داده شده در ایستگاه را خوانده و یا برای مطالعه فرد دیگر به آن ایستگاه بسپارند، همچنین ویدئوهای کوتاه از ۵۰  اندیشمند و شخصیت برجسته علمی، فلسفه، فرهنگی و... تهیه شده است که مردم را به خواندن کتاب‌های مورد نظر خود توصیه می‌کنند.

برنامه یه روز تازه کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها