جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کتابخانه ملی هفته کتاب را با پویش «کتابخوانی ملی» آغاز می‌کند

همزمان با آغاز هفته کتاب، پویش «کتابخوانی ملی» با حضور و مشارکت فرهیختگان، اندیشمندان، متفکران و اهالی فرهنگ و هنر با هدف گسترش فرهنگ مطالعه از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در پویش «کتابخوانی ملی» چهره‌‌های فرهیخته، اهالی فرهنگ ‌و هنر در قالب ویدئوهایی به ارائه پیشنهادهایی برای مطالعه کتاب می‌پردازند. در این پویش، فرهیختگان به مردم توصیه می‌کنند که چه کتابی را و به چه دلیلی بخوانند.
 
این پویش از سوی کتابخانه ملی ایران به‌عنوان پایگاه ملی مطالعه و جایگاه فرهیختگان و فرزانگان ایجاد شده و در راستای یکی از رسالت‎های ذاتی کتابخانه ملی ایران در به جریان انداختن ضروریات فرهنگی کشور است.
 
پویش «کتابخوانی ملی» همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب از شنبه 24 آبان آغاز و به‌صورت مستمر ادامه خواهد داشت.
 
راه‌اندازی بانک اطلاعات کتابشناختی منابع مورد نیاز سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از دیگر برنامه‎های این سازمان در هفته کتاب است. ایجاد و راه‌اندازی این بانک در راستای تأمین کسری منابعی است که در سال‌های گذشته به هر دلیلی به دست کتابخانه ملی نرسیده است.
 
برای تکمیل این گنجینه ملی نیاز به همراهی همه ایرانیان علاقه‌مند به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی به‌ویژه نویسندگان و ناشران است. بنابراین اگر نویسنده‌ای کتاب و یا دانشجویی پایان‌نامه‌ای دارد که به دست کتابخانه ملی نرسیده، می‌تواند با در اختیار قرار دادن حداقل یک نسخه از کتاب به بخش مبادله و اهدای کتابخانه ملی، اطلاعات مربوط به کتاب و پدیدآورنده آن‌را در کتابخانه ملی ایران ثبت و وارد کتابشناسی ملی کند.
 
در این اطلاعیه آمده است: «به‌جز نویسندگان از همه خانواده‌های ایرانی نیز درخواست می‌شود، چنانچه نسخه‌ای از کتاب‌هایی که فهرست آن‌ها در این بانک قابل مشاهده و رصد است را در منزل دارند، آن ‌را به این سازمان اهدا کنند تا در شرایط مناسب‌تری و برای همیشه از آن در مخازن این سازمان نگهداری شود و نام اهداکننده نیز در اطلاعات کتابشناختی آثار ثبت خواهد شد.
 
اهدای این نسخ کمک می‌کند که در کنار تکمیل مجموعه کتابخانه ملی، دسترسی جامعه علمی و کتاب‌دوست در داخل و خارج از کشور به آنچه توسط نویسندگان ایرانی خلق شده، تسهیل و تسریع شود.»
 
علاقه‌مندان برای اهدای کتاب می‌توانند به نشانی www.ehda.nlai.ir مراجعه کنند.
 
بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 24 تا 30 آبان با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها