شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
رابطه کتابخانه‌های خانگی با رشد مغزی و استعدادهای کودکان

در این مطالعه به سرپرستی «جوانا سیکورا» ثابت شد بزرگسالان موفق در سه حوزه ادبیات، ریاضی و تکنولوژی اکثراً در خانه‌هایی بزرگ شده‌اند که کتابخانه داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اینک، عادت به مطالعه روزانه طبق تحقیقات دانشمندان موجب کاهش استرس و اضطراب و بالا رفتن قدرت تشخیص و پایین آمدن احتمال زوال سلول‌های مغزی می‌شود. بسیاری از دانشمندان در طول قرن‌های گذشته رابطه مستقیم سلامت روح و روان را با مطالعه کتاب ثابت کرده‌اند و در سال‌های اخیر دستگاه‌های پیشرفته نشان داده که مطالعه روزانه سلول‌های بیشتری از مغز را فعال نگه داشته و احتمال مرگ آنها را کاهش می‌دهد.
 
در یکی از آخرین مطالعات آکادمیک در طرحی مشترک توسط دانشگاه کانبرا استرالیا و دانشگاه نوادا آمریکا مطالعه روی 160هزار بزرگسال از 31 کشور جهان نشان داده است که موفقیت رابطه مستقیمی با محیط دوران کودکی دارد و اینکه تا چه اندازه کتاب در محیط اطراف کودک وجود داشته باشد، به رشد استعدادهای افراد کمک می‌کند. در این مطالعه به سرپرستی «جوانا سیکورا» ثابت شد بزرگسالان موفق در سه حوزه ادبیات، ریاضی و تکنولوژی اکثرا در خانه‌هایی بزرگ شده‌اند که کتابخانه داشته است.
 
بر اساس یافته‌های این مطالعه داشتن کتابخانه در خانه برای رشد و ایجاد انگیزه برای موفقیت کودکان مفید است حتی اگر همه آنها را هم مطالعه نکند. به عقیده محققان این دانشگاه‌ها کتابخانه‌های بزرگ در خانه‌ها با تعداد زیاد کتاب به طور غیر مستقیم محیطی انگیزشی برای کودکان ایجاد می‌کند که در آینده به کتاب و مطالعه و همچنین رشد استعدادها کمک کند.
 
بر اساس یافته‌های تیم تحقیقاتی دکتر سیکورا به نظر می‌رسد این نظریه مطرح شده توسط این محققان کمی به واقعیت نزدیک باشد. آنها می‌گویند قرار گرفتن کودک در محیطی پر از کتاب به احتمال زیاد موجب رشد استعدادها و علاقمند شدن کودک به مطالعه کتاب و تحصیل علم خواهد شد. حتی گفته شده است که میزان حجم کتاب‌ها و کتابخانه‌های شخصی در خانه‌های مسکونی رابطه مستقیم با رشد مغزی کودک دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها