دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
نشست نقد و بررسی کتاب نقد فرهنگ توسعه نیافتگی برگزار می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب نقد فرهنگ توسعه نیافتگی تألیف رضا داوری اردکانی در سرای هنر و اندیشه اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به همت سرای هنر و اندیشه، جلسه بررسی و گفتگو پیرامون کتاب نقد فرهنگ توسعه نیافتگی تألیف رضا داوری اردکانی برگزار می‌شود.
 
مجموعه سه جلدی «نقد فرهنگ و توسعه نیافتگی» تازه‌ترین اثر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم است که چندی پیش توسط انتشارات نقد فرهنگ منتشر شد.
 
عناوین این سه جلد عبارت است از: «علم، فلسفه و عقلانیت»، «علم، سیاست و تاریخ» و «پژوهش های علمی و سیاست علم»؛ این مجموعه سه جلدی، شامل تألیف مقالات داوری اردکانی در طول یک دهه است که برای اولین بار منتشر می‌شود.

بیژن عبدالکریمی، مدیر انتشارات نقد فرهنگ درباره این اثر گفت: آنچه تجربه زیسته ما در دو قرن اخیر نشان داده است، توسعه نیافتگی کماکان مبرم‌ترین مساله ما ایرانیان است. مسئله توسعه نیافتگی نقطه کانونی همه دیگر مسائلمان مثل توسعه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی است. به نظر می‌رسد جامعه ایرانی با یک دور باطل مواجه است. ما با مسائل سیاسی و اجتماعی بسیاری مواجه هستیم که به نحو توأمان هم علت و هم معلول، هم عامل و هم حاصل توسعه نیافتگی است.

پاره کردن این دور باطل مهمترین وظیفه کنونی روشنفکران و اندیشمندان ماست. عقلانیت انتزاعی و غیر تاریخی و عدم درک موقعیتمان به منزله «وضعیت تاریخی» و گم شدن در بیراهه‌های مناقشات سیاسی و ایدئولوژیک را باید منطق مشترک بسیاری از ایرانیان و به منزله بنیادی‌ترین مانع درک مقوله توسعه نیافتگی تلقی کرد. شاید در این میان بتوان رضا داوری اردکانی را یک استثنا دانست. وی در این مجموعه سه جلدی می کوشد جامعه ایران را در فهم معضل تاریخی توسعه نیافتگی یاری دهد.
 
مجموعه سه جلدی «نقد فرهنگ و توسعه نیافتگی» نوشته رضا داوری اردکانی با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۲۰ هزار تومان توسط انتشارات نقد فرهنگ منتشر شده است.
 
جلسه بررسی و گفتگو پیرامون کتاب نقد فرهنگ توسعه نیافتگی از امروز (دوشنبه ۵ آبان ماه) از ساعت ۱۶ آغاز می‌شود. این جلسه روزهای دوشنبه هر هفته برگزار می‌شود.
 
این نشست در اصفهان، خیابان مسجد سید رو به روی خیابان پنج رمضان خیابان ظهیرالاسلام کوچه حیرت (۳)، بن بست شکوفه، ساختمان سها، سرای هنر و اندیشه برپا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها